Loveteekistä apua parisuhteen pulmatilanteisiin

Oulun seurakuntien perheneuvonta on kehittänyt parisuhteen omahoitopaketin, Loveteekin. Kaikille avoin verkkosivusto tarjoaa  apukeinoja ja vinkkejä oman parisuhteen kohentamiseen.
Loveteekin logo

Tietopaketille on tarvetta, sillä ajoittain perheneuvonnan palvelut ruuhkautuvat niin että apua joutuu odottamaan tavallista pidempään.  Loveteekkiä hyödyntämällä parit voivat helpottaa tilannettaan ja jopa itsenäisesti ratkaista suhteen pulmatilanteita kotoa käsin tutustumalla Loveteekin vinkkeihin osoitteessa:  www.oulunseurakunnat.fi/loveteekki.

Sivusto toimii työvälineinä myös erilaisissa ryhmissä ja tilanteissa, joissa ollaan parisuhde-teemojen äärellä. Helmikuun alussa avattu palvelu on herättänyt paljon kiinnostusta sekä parisuhteessa olevien että parisuhdetyötä tekevien keskuudessa.

Loveteekki-tietopaketin kaikki 11 keinoa parisuhteen kohentamiseksi alkavat sydämen tapaan s-kirjaimella: sanat, sopimukset, sovinto, suunnitelmat, syli, suhteellistaminen, seikkailu, sitoutuminen, sensitiivisyys, sitkeys ja siunaus. Ohjeita voivat soveltaa sekä suhteen alkuvaihetta elävät että pitkään yhdessä olleet parit. Jos suhde on pahasti kriisiytynyt, ulkopuolinen tuki voi olla tarpeen, jotta keskusteluyhteys saadaan rakennettua.

Loveteekki-idean keksijä perheneuvoja Vuokko Laurila kannustaa pareja asettamaan yhteisiä tavoitteita:

” Loveteekin lääkkeet edellyttävät molempien osapuolten motivaatiota lähteä muuttamaan tilannetta parempaan suuntaan. Suhteen rakentamiseen tarvitaan molemmat osapuolet, mutta kukin voi muuttaa vain omaa ajatteluaan ja toimintaansa. Se, että molemmat tekevät työtä yhteisen tavoitteen eteen, tuottaa parhaat hedelmät”, kertoo perheneuvoja Vuokko Laurila.

Elämän kriiseihin apua Perheasian neuvottelukeskuksesta

Oulun seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksessa selvitetään parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä. Keskustelemaan voi tulla yksin tai yhdessä joko kumppanin tai perheen jäsenen kanssa. Keskustelut ovat maksuttomia ja ehdottoman luottamuksellisia. Perheneuvojat ovat tehtävään koulutettuja pari- ja perheterapeutteja.

Perheneuvonnan palveluita voi käyttää, vaikka ei kuuluisi kirkkoon. Perheasiain neuvottelukeskus järjestää myös parisuhdekursseja ja eroryhmiä. Oulun seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksella on Pohjois-Suomen aluehallintoviraston myöntämä virallinen perheasioiden sovittelulupa. Lisää tietoa Oulun seurakuntien  perheasian neuvottelukeskuksen toiminnasta löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/perheneuvonta.

Julkaistu 13.2.2019

Wed Feb 13 13:08:00 EET 2019