Oulun seurakunnat kutsuvat jouluilon äärelle kirkkoihin ja kappeleihin

Joulunpyhät ovat vuoden suosituimpia kirkossakäyntipäiviä ja kaikkein eniten kävijöitä kokoavat jouluaaton tapahtumat. Kaikissa Oulun ev.lut. seurakunnissa järjestetään jouluaattona iltapäivän aattohartauksia ja jo perinteeksi muodostuneita jouluyön messuja.

Joulu Oulun seurakunnissa

Kynttilät loistavat Oulun hautausmaalla. Kuvaaja: Matias Partanen

Enkelten messuksi kutsuttu jouluyön messu on suuressa osassa kristikuntaa joulunvieton päätapahtuma. Jouluyönä myös hautausmailla loistavat kynttilät kertovat joulun tuomasta ilosta ja toivosta, joka kantaa sukupolvesta toiseen.

Oulun seurakuntien alueella jouluyön jumalanpalveluksiin voi osallistua kahdeksassa kirkossa. Jumalanpalvelukset käynnistyvät jouluaattona 24.12. kello 23 Kiimingin, Oulunsalon, Haukiputaan, Karjasillan, Oulujoen, Tuiran ja Pyhän Tuomaan kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Pyhän Tuomaan kirkossa tarjotaan jumalanpalveluksen jälkeen jouluinen iltapala.

Perheen pikkuväen voi tuoda jouluaattona kello 13 Oulun tuomiokirkkoon seuraamaan puolen tunnin mittaista joulukuvaelmaa, joka kertoo jouluyön tapahtumista. Aamuvirkuille on tarjolla perinteinen jouluaamun jumalanpalvelus 25.12. kello 7 Kiimingin, Oulunsalon, Kastellin, Oulujoen, Ylikiimingin ja Haukiputaan ja Tuiran kirkoissa sekä Oulun tuomiokirkossa. Kaikki Oulun seurakuntien joulutapahtumat löytyvät osoitteesta: www.oulunseurakunnat.fi/joulu.

Rauhoittavia tuutulauluja ja tunnelmallinen lyhtyhartaus jouluaattona

Hartauksien ja jumalanpalvelusten lisäksi jouluaattona voi tulla levähtämään ja rauhoittumaan Joulun siniseen hetkeen Pyhän Luukkaan kappeliin (Yliopistokatu 7). Kello 14 alkavassa tapahtumassa lauletaan, hyräillään ja kuunnellaan kehtolauluja Jeesus-lapselle. Lauluissa äiti Maria iloitsee vauvastaan mutta tuntee myös huolta ja levottomuutta. Tuutulaulut eivät ole vain pieniä lapsia varten vaan ne voivat tyynnyttää myös aikuisen mieltä.

Tapahtumassa kehtolauluperinteen tuntija Liisa Lääveri esittää muutamia vanhan kansan kehtolauluja. Liisa Lääverin lisäksi tapahtuman toteuttajiin kuuluvat pastori Päivi Jussila, lukija Päivi Jokinen, kanttori Raakel Pöyhtäri ja huilisti Anna-Mari Wartiainen.  Kehtolaulujen lisäksi tapahtumassa lauletaan Kauneimpia joululauluja ja kuullaan jouluevankeliumi.

Jouluaattona kello 15 Pateniemessä Kuivasojan koulun pihalla (Pateniementie 2) hiljennytään joulun viettoon tunnelmallisessa lyhtyhartaudessa. Ulkotulien valaisemalle pihalle voi ottaa mukaan oman lyhdyn valaisemaan pimenevää aattoiltaa. Tilaisuudessa on glögi- ja piparitarjoilu. Hartauden toimittavat pastori Jukka Kolmonen ja Riitta Louhelainen. Tuiran seurakunnan lisäksi tapahtuman toteutuksessa on mukana Marttojen ja Lions Clubin jäseniä. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikenikäiset.

Julkaistu 17.12.2018

Mon Dec 17 12:29:00 EET 2018