Kiehtovat enkelit

Jouluna enkelit tulevat jälleen vastaan postikorteissa, kuusenkoristeissa ja erilaisiin asetelmiin sommiteltuina. Osa ihmisistä toivoo jokapäiväisessä elämässä enkelien johdatusta, osa toivoo niiden myös parantavan.
Kuvassa Jenna Utriainen istuu pöydän ääressä ja pitää enkelikoristetta kädessään.

Haukiputaan seurakunnan pastori Jenna Utriainen on huomannut ihmisten kiinnostuneen enkeleistä.

Seurakuntapastori Jenna Utriainen on huomannut näiden taivaallisten henkiolentojen kiinnostavan ihmisiä, vaikka kirkossa aiheesta puhutaan vähän.

”Evankelisluterilaisessa kirkossa enkelit ovat esillä etupäässä vain Mikkelinpäivänä. Raamatussa enkelit mainitaan kuitenkin monta sataa kertaa. Niillä on erilaisia rooleja: Osa on Jumalalta tulevien viestien välittäjiä, osa johdattaa ihmistä vaikeissa tilanteissa.”

Raamatussa enkelin tehtäväksi on mainittu myös ihmisen suojelu ja varjelu. Saatanakin on Raamatun mukaan enkeli, langennut sellainen. Joulun kristillisen teeman, Jeesuksen syntymän, yhteydessä enkelit ovat esillä kolme kertaa.

”Ensin enkeli ilmestyi Marialle ja kertoi hänen olevan raskaana. Toisen kerran enkeli puhui kihlauksen purkamista suunnittelevalle Joosefille, ja kertoi asioiden oikean laidan. Kolmannen kerran enkelit olivat asialla, kun he ilmestyivät paimenille ja kertoivat joulun lapsen syntymästä.”

Utriainen korostaa, ettei hänellä ole syvää teologista osaamista enkeliteemasta, mutta tietää aiheesta Raamattunsa lukeneen seurakuntapastorin tavoin. Hän suhtautuu varauksella nykyisin suosiossa oleviin enkelihoitoihin ja -terapioihin, joissa enkeleistä voi tulla palvonnan kohteita.

”Luterilaisessa ajattelussa ihmisen olisi hyvä olla suorassa suhteessa kolmiyhteiseen Jumalaan ja pyytää apua häneltä.”

Jenna Utriaisen oma muisto enkeleistä liittyy hänen pappisvihkimykseensä. Pieni kummipoika vääntelehti kovasti vihkimyksen jälkeen piispantalossa pidetyssä juhlassa. Jälkeenpäin kummitäti kysyi, mikä teki niin levottoman olon.

”Poika vastasi, että penkin alla oli enkeli”, Utriainen hymyilee.

Kuva: Jarno Utriainen

Julkaistu 11.12.2018