Siionin virret läpi viikonlopussa

Karjasillan kirkko täyttyy ensi viikonloppuna Siionin virsien sävelistä, kun viime vuonna käyttöönotettu, uusi Siionin virsikirja veisataan läpi 23.–25. marraskuuta. Virsimaraton käynnistyy perjantaina kello 16 ja päättyy sunnuntaina Herättäjän päivän seuroissa.
Kuvassa on ulkoa pakkasessa kuvattu Karjasillan kirkko.

Karjasillan kirkko täyttyy Siionin virsistä ensi viikonloppuna. (kuva Sanna Krook)

Perjantaina veisaaminen kestää kello 22 saakka. Lauantaiaamuna tilaisuus alkaa kello 8 ja päättyy kello 21.30. Sunnuntaina Siionin virsikirja otetaan käteen kello 8, mutta veisuuseen tulee tauko herättäjän kirkkopyhän messun ajaksi kello 9.30. Loput, veisaamatta jääneet virret veisataan Herättäjän päivän messussa.
Läpiveisuussa on mukana toistakymmentä esilaulajaa sekä Oulun seudun virsikuoro. Tilaisuuksissa on ruokatarjoilu, mutta veisaaminen jatkuu myös niiden aikana.

Herättäjä-Yhdistyksen Pohjois-Suomen alueyhdyshenkilö, virsien opettaja Anja Seppä kertoo, että tarve läpiveisuutapahtumalle syntyi uuden virsikirjan myötä. Virsimaratonin tarkoitus on tehdä kirjan virret tutuiksi.

”Sekä sanat että melodiat ovat uudessa virsikirjassa erilaisia kuin vanhassa. Sanat voi itse kukin lukea, mutta melodioiden opetteluun tämänkaltainen tilaisuus on erityisen tärkeä”, toteaa Seppä.

Sanojen uudistus sai alkunsa uudesta Raamatun käännöksestä. Sen jälkeen myös Siionin virret haluttiin nykykielelle. Aiemman virsikirjan kieltä Anja Seppä kuvaa todella vanhentuneeksi.

”Uudesta kirjasta poistettiin morsiusmystiikka ja siitä vähennettiin ja vereen liittyviä sanoja. Edellisessä virsikirjassa oli myös paljon virsiä joissa sanoja oli asetettu Jeesuksen suuhun, tässä uudessa niitä ei ole. Myös ”tuomitseva sointi” korvattiin lempeimmillä sanoilla”, Seppä selventää.

Julkaistu 20.11.2018

Tue Nov 20 10:41:00 EET 2018