Mieli järkkyy, omainen huolehtii

Kun mielenterveys horjuu, apua tarvitsee kuntoutujan lisäksi usein myös hänen omaisensa. Läheisen oireilu verottaa sitä vierestä seuraavan voimia.
Kuvassa on kahvikuppeja rivissä.

Mielenterveyskuntoutujien omaisryhmässä tuntoja puretaan kahvikupin äärellä.

”Yritän koko ajan olla valppaana poikani voinnin suhteen. Se on vaikeaa, koska hän ei juuri puhu, vaikka nimenomaan puhuminen olisi tärkeää”, huokaa skitsofreniaa sairastavan, jo aikuistuneen pojan äiti.
Parhaillaan vietettävän mielenterveysviikon teemana ovat tänä vuonna mielen hyvinvointia lisäävät asiat. Skitsofreenikon äidille yhtenä henkireikänä toimii Jäälin kappelissa kokoontuva mielenterveyskuntoutujien omaisryhmä. Pöydän ääressä kahvitellessa asiat puhutaan halki, poikki ja pinoon.
”Täältä saa tarvittavaa henkistä tukea”, hän kiittää Kiimingin seurakunnan järjestämää toimintaa.

Kerran kuukaudessa tapaavan ryhmän osallistujat ovat huomanneet, että haasteet ovat yhteisiä, olipa diagnoosi mikä tahansa.
”Sopivan lääkityksen löytämisessä voi olla ongelmia, samoin lääkkeiden ottamisessa. Huolta aiheuttavat myös sairastuneen eristäytyneisyys ja yksinäisyys. Moni viettää paljon aikaa lapsuudenkodissaan”, jutussa nimettöminä pysyttelevä porukkaa toteaa.
Vaikka tuen tarve on suuri, voi sairastunut silti olla ärtyisä ja syyttää perheenjäseniä vaikeuksistaan. Välillä muiden silmissä erikoista käytöstä voi joutua myös selittelemään.
”Joskus mietin, onko koko elämäni tätä”, toteaa osallistuja, joka on seurannut niin puolisonsa kuin lapsensa sairastamista.
Vaikka kyseessä olisi oma lapsi, on läheisen välillä asetettava selkeitä rajoja omia voimia säästääkseen. Ystävän kanssa tehty kävelylenkki, luonto ja puhuminen auttavat, kun tuntuu kovin vaikealta. Joku saa helpotusta rukoilemisesta.
”Ihmisen on tartuttava pieniin asioihin”, yksi summaa.
Mielenterveyskuntoutujien omaisryhmään ovat tervetulleita kaikki, joiden läheisellä on haasteita mielenterveyden kanssa. Kokoontumisajat löytyvät Oulun seurakuntien verkkosivuilta.

kuva ja teksti Marita Ahlgren

Julkaistu 20.11.2018