Jukka Keskitalon vihittiin Oulun hiippakunnan piispan virkaan Oulun tuomiokirkossa

2018_11 Jukka keskitalon piispan virkaan vihkiminen messu_0726_L.jpg

Oulun hiippakunnan uusi piispa Jukka Keskitalo vihittiin virkaansa  sunnuntaina 11.11. Oulun tuomiokirkossa. Virkaan vihkimisen toimitti arkkipiispa Tapio Luoma avustajineen. Avustavana liturgina toimii tuomiorovasti Satu Saarinen. Katso juhlamessun kuvagalleria täältä.

Uusi piispa sai virkaan vihkimisen yhteydessä piispanviran tunnukset: ristin, sauvan sekä taiteilija Moosa Myllykankaan Keskitalolle suunnitteleman violetin värisen hiipan ja kaavun sekä stolan. Lapuan hiippakunnan piispa Simo Peura ja Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen pukivat piispa Keskitalon viran tunnuksiin.

Arkkipiispa Luomaa vihkimisessä avustavat piispa emerita Christina Odenberg Ruotsista, piispa Herborg Finnset Norjasta, piispa Peter Fischer-Møller Tanskasta, piispa Joel Luhamets Virosta, apulaispiispa Kristján Björnsson Islannista sekä piispa Andrew Gulle Tansaniasta. Mukana ovat edellä mainittujen lisäksi piispa Aarre Kuukauppi Inkerin kirkosta sekä piispa Seraphim Venäjän ortodoksisesta kirkosta.

Tekstinlukijoina toimivat pääministeri Juha Sipilä sekä saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio.

Julkaistu 11.11.2018

2018-11-11 17:55:00.0