Oikeaa ehdokasta etsimässä

Ehdokkaiden kanta ajankohtaisiin asioihin osoittautuu ratkaisevaksi, kun 18-vuotiaat Piia Jolanki ja Sari Oravainen tutustuvat seurakuntavaalien vaalikoneeseen. Ensimmäistä kertaa äänestämään pääseville nuorille on tärkeää, kuinka kirkko suhtautuu ilmastonmuutoksen torjumiseen tai samaa sukupuolta olevien vihkimiseen.
Kuvassa haastateltavat istuvat vierekkäin kannettavien tietokoneiden ääressä.

Piia Jolanki (vas.) ja Sari Oravainen vastasivat seurakuntavaalien vaalikoneeseen. Kone löytyy osoitteesta seurakuntavaalit.fi/vaalikone.

”Erityisesti pistää silmään kysymys muunsukupuolisten huomioinnista. Hyvä, että sitä kysytään, sillä heidät unohdetaan niin usein”, sanoo Oravainen.

Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa opiskeleva Jolanki ja Oulun Lyseon lukiota käyvä Oravainen ovat tulleet pyynnöstä testaamaan seurakuntavaalien vaalikonetta. Koneessa on ehdokkaiden vastaukset noin 30 kysymykseen, jotka koskevat ajankohtaisten asioiden lisäksi kirkon toimintaa sekä suhdetta uskoon ja lähimmäisiin.

Sari Oravainen on käyttänyt aikaisemmin silkasta mielenkiinnosta muiden vaalien vaalikoneita, Piia Jolanki etsii sopivaa ehdokasta ensimmäistä kertaa. Seurakuntavaalien kone osoittautuu nopeaksi täyttää.

”Kirkon toimintaa koskevissa kysymyksissä meni eniten aikaa, sillä niissä on monta vastausvaihtoehtoa”, miettii Jolanki.

Vastaamisen jälkeen molemmat saavat listan ehdokkaista, joiden mielipiteet vastaavat parhaiten heidän omiaan. Tuntemattomia nimiä sisältävä lista ei aiheuta reaktioita suuntaan tai toiseen ja potentiaaliset äänestäjät haluavatkin tutustua ehdokkaisiin vielä tarkemmin.

”Tämän jälkeen kannattaa katsoa, mitä mieltä ehdokkaat ovat niistä asioista, jotka ovat minulle erityisen tärkeitä”, molemmat toteavat.

Ennakkoäänestys on käynnissä 6.–10.11. ja varsinainen vaalipäivä koittaa 18.11. Sekä Sari Oravainen että Piia Jolanki aikovat astella vaaliuurnalle.

”Minulla on mahdollisuus vaikuttaa ja haluan käyttää sen”, Oravainen sanoo.

Jolankia innosti erityisesti kotiin saapunut vaalikirje.

”Tuli sellainen tunne, että hei, minäkin saan äänestää”, hän hymyilee.

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

Julkaistu 6.11.2018