Kirkkomusiikkiviikolla palataan juurille - mukana gospelkonkari Jaakko Löytty ja musiikkia luterilaisuuden alkuajoilta

Perjantaina käynnistynyt Oulun ev.lut. seurakuntien Kirkkomusiikkiviikko jatkuu vielä perjantaihin 9.11. saakka.  Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy ja halutessaan voi ostaa käsiohjelman.

Kirkkomusiikkiviikko_Lukkari_M_2018_2_M.jpg

Perheen pikkuväkeä kutsutaan kuulemaan Oulun seurakuntien lapsikuorojen kavalkadia maanantaina 5.11. kello 18.30 Kiimingin seurakuntakeskukseen (Kirkonniementie 6). Puhallinmusiikin ystäviä hemmotellaan Viventin tunnelmallisella iltakonsertilla tiistaina 6.11. kello 19 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69).

Keskiviikkona 7.11. kello 19 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8) on luvassa juurevaa musiikkia luterilaisuuden alkuajoilta teemalla Luterilaiset esi-isämme. Oulun kanttorien yhteisen kuorokonsertin johtaa vanhan musiikin spesialisti ja musiikin tohtori Kari Turunen (Sibelius-Akatemia). Urkuja soittaa Miikka Lehtoaho.

Torstaina 8.11. on tarjolla neljä konserttia. Yli-Iin kirkossa (Kirkkokuja 4) koittaa kello 18 kirkkomusiikin tähtihetki kaiken ikäisille, kun Poikakuoro Pohjantähdet tulkitsee kuorolauluja pyhäinpäivän ja kiitollisuuden teemalla. Kello 19 suomalaisen gospelmusiikin kivijalkoihin kuuluva Jaakko Löytty esiintyy Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3) ja samaan aikana Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69) voi kuulla Tuike- ja Kaikuos-kuorojen sekä Oulunsalo Ensemblen tulkinnan Antonio Vivaldin Gloriasta. Torstaina kello 19 alkaa myös naiskuoro Aavan ja nuorisokuoro Illusian yhteiskonsertti Ylikiimingin kirkossa.

Kirkkomusiikkiviikon päättää iltakymmeneen kestävä urkumaraton Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10) perjantaina 9.11.

Jaakko Löytty tuo Pyhän Tuomaan kirkkoon vanhoja hittejä folk- ja etnomausteilla

Suomen ensimmäisiin gospelmusiikoihin lukeutuva Jaakko Löytty on TRE –yhtyeen kanssa valtakunnallisella kiertueella, jonka yksi etappi on Pyhän Tuomaan kirkko (Mielikintie 3) torstaina 8.11. kello 19. Jaakon (kitara, huuliharppu ja laulu) lisäksi kokoonpanossa esiintyvät Mikko Löytty (basso ja taustalaulu), Sanna Natunen (viulu, mandoliini ja taustalaulu ja Seppo Rauteva (rummut, lyömäsoittimet ja äänentoisto). Illan aikana kuullaan etupäässä tuttuja lauluja vuosien varrelta, mutta joitakin uusiakin on luvassa. Sovitukset ovat folkahtavia ja etnosävytteisiä ja mukana on myös kevyitä afrovaikutteita, Nuoren seurakunnan veisukirjan lauluja sekä  sekä konventionaalista virrenveisuuta.

Koko konserttiohjelma löytyy osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/kirkkomusiikkiviikko.

Julkaistu 5.11.2018

2018-11-05 14:44:00.0