Vapaaehtoiset arkunkantajat viettävät viisivuotisjuhliaan

2014_04 vapaaehtoinen arkunkantaja004 (1)_S.jpg

Kuva: Sanna Krook

Tiedote 31.10.2018

Oulun ev.lut. seurakuntien vapaaehtoiset arkunkantajat viettävät tällä viikolla viisivuotisjuhliaan.  Viisi vuotta sitten todettiin tarve luoda järjestäytynyt vapaaehtoisryhmä tähän tärkeään tehtävään. Tarve syntyi siitä, että suvut ovat käyneet pienemmiksi ja kaupungistumisen myötä naapureita ei välttämättä tunneta, joten kantajia ei kaikkiin tilanteisiin löytynyt.

Vapaaehtoiset arkunkantajat pyydetään noin 100 kertaa vuodessa apuun. Vapaaehtoistehtävän on ottanut kolmisenkymmentä henkilöä omakseen. Tällä hetkellä joukossa on yksi nainen, muut kantajat ovat miehiä.

"Toiminta on vakiintunut osaksi seurakuntien toimintaa. Kantajat ovat pääasiassa samat, jotka 4,5 vuotta sitten ilmoittautuivat tehtävään. Vapaaehtoistyöhön on sitouduttu ihailtavalla tavalla",  hautauspalveluiden päällikkö Tuomo Vuontisjärvi kertoo.

Vapaaehtoisia arkunkantajien toimintaa olivat laittamassa  alkuun Tuomo Vuontisjärvi, kappalainen Satu Kreivi-Palosaari, diakonissa Liisa Rahkola ja lääninrovasti Juhani Lavanko. Vuontisjärvi ja Kreivi-Palosaari vetävät ryhmää, joka kokoontuu kaksi kertaa vuodessa yhteen. Kokoontumisissa käydään läpi käytännön asioita, esimerkiksi onko jollakulla kantovuoroja liikaa tai haluaisiko joku niitä enemmänkin.

Satu Kreivi-Palosaari kertoo, että kokoontumisissa myös lauletaan hautajaisvirsiä, koska kantajien halutaan tukevan pienten hautajaissaattueiden veisuuta.

"Tämä on uskomattoman hieno porukka. Moni epäili, saadaanko kaupunkiyhteisössä pystyyn tällaista isomman porukan vakiintunutta toimintaa näin herkällä alueella.  Saatiin!"

Vuontisjärvi ja Kreivi-Palosaari korostavat, että seurakunnat haluavat aina tukea omaisia kantamaan läheisensä arkkua. Mutta jos jostakin syystä kantoapua tarvitaan, vapaaehtoiset arkunkantajat tulevat apuun.

2018-11-01 15:26:00.0