Pyhäinpäivän kynttilät viestivät uskosta kuoleman jälkeiseen elämään

Lauantaina 3.11. Suomessa vietetään pyhäinpäivää, jolloin suomalaisilla on tapana muistaa edesmenneitä rakkaitaan. Oulussa pyhäinpäivän viettoon voi tänä vuonna hiljentyä kirkkohetkissä ja konserteissa, pikkuväelle suunnatussa perheiden pyhäinpäivässä Lämsänjärven leirikeskuksessa sekä Tuiran kirkon hiljaisuuden ja hyvän olon tapahtumissa.

Intiön hautausmaa

Kynttilöitä Intiön hautausmaalla Oulussa. Kuvaaja: Sanna Krook

Pyhäinpäivän perinteisiin kuuluu kynttilöiden ja seppeleiden vieminen haudoille. Tapa yleistyi toisen maailmansodan jälkeen, ja se on jäänyt meille vahvaksi perinteeksi. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään.

Seurakunnissa muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia ja sytytetään kynttilä heidän muistolleen. Oulussa muistohetkiin voi osallistua kello 18 alkavissa iltakirkoissa Karjasillan, Kiimingin, Haukiputaan, Oulunsalon, Tuiran, Ylikiimingin ja Oulujoen kirkoissa sekä kello 10 alkavassa jumalanpalveluksessa Yli-Iin kirkossa ja pyhäinpäivän hartaudessa Oulun tuomiokirkossa kello 15.

Perheiden pyhäinpäivässä voi käsitellä kuolemaa lapsen kanssa

Aikuisen voi olla vaikea vastata lapsen kysymyksiin kuolemasta tai löytää sanoja surulle. Karjasillan seurakunta järjestää lapsille ja heidän läheisilleen suunnatut Perheiden pyhäinpäivä –tapahtumat, joissa kuoleman herättämiä tunteita käydään läpi lapselle sopivalla tavalla. Saman sisältöiset, kaikille avoimet tapahtumat pidetään Lämsänjärven leirikeskuksessa (Hiihtomajantie 2, 90230 Oulu) torstaina 1.11. kello 18 ja perjantaina 2.11. kello 10.

Tilaisuudessa voi seurata kuoleman aiheuttamaa surua käsittelevää Eevi ja mummo –näytelmää, askarrella muistojen helminauhan ja kirjoittaa postia taivaaseen eli kirjeen menehtyneelle läheiselle. Lisäksi ohjelmassa on musiikkia ja hiljentymistä sekä mehu- ja kahvitarjoilu. Tarkoituksena on tuoda esille pyhäinpäivän merkitystä, mutta myös tarjota turvallinen paikka kuoleman ja sen herättämien asioiden käsittelyyn lapsen kanssa.

”Monesti lapsi pohtii alkaa pohtia kuolemaa, kun hänen lähipiirissään joku menehtyy. Toisaalta moni lapsi alkaa pohtia elämän rajallisuutta 4–5 –vuotiaana ja hänelle voi tulla aiheeseen liittyviä kysymyksiä”, toteaa lapsi- ja perhetyön sihteeri Mari Jääskeläinen Karjasillan seurakunnasta.

Hiljaisuuden viikonloppu Tuiran kirkossa

Tuiran kirkossa (Myllytie 5)  järjestetään koko viikonlopun ajan kaikille avoimia hiljaisuuden ja hyvän olon tapahtumia. Perjantaina 2.11. kello 18 alkava Hiljaisuuden ilta on suunnattu kaikille, jotka kaipaavat hiljentymistä ja levähtämistä. Hiljaisuuteen laskeutuminen käynnistyy rukoushetkellä ja lopuksi vietetään ehtoollista kello 20. Illan aikana on tarjolla pientä iltapalaa ja lukemistakin on varattu. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita, mutta järjestäjät toivovat tulijoilta sitoutumista läsnäoloon koko illan ajaksi.

Pyhäinpäivänä 3.11. kello 14 Tuiran kirkon Suvantosalissa alkaa Lepää liikkeessä –iltapäivä, jossa liike ja hiljaisuus kutsuvat pyhän äärelle. Iltapäivä koostuu sekä yhteisistä ohjatuista kehorukouksista että omasta vapaasta olemisesta.

”Pyhäinpäivä avaa peileiksemme edelläkulkijat omasta elämästä ja Raamatun kertomuksista. Oma liike ja yhteinen rauhoittuminen antavat tilan kuulostella omaa paikkaa sukupolvien ketjussa”, kuvailee pastori Riikka Honkavaara Tuiran seurakunnasta.

Kello 16.15 Tuiran kirkossa on tarjolla vielä Raamatturentoutus, jossa voi levätä hetken pyhien sanojen äärellä. Omat villasukat ja jumppamatto kannattaa ottaa mukaan. Ohjaajana on teologian ylioppilas, kokenut gospelgym-jumpan vetäjä Riitta Lielahti.

Sunnuntaina 4.11. kello 16 alkavassa Pyhän tanssin askeltyöpajassa on luvassa hiljaisuutta ja liikettä, rukoilemista koko keholla. Helpot ja rauhalliset askelkuviot johdattelevat pyhän äärelle ja osallistujat saavat halutessaan kirjalliset ohjeet mukaan tansseista.

Musiikkia pyhäinpäivän teemalla Oulunsalon kirkossa ja Oulun tuomiokirkossa

Pyhäinpäivän sanoman äärelle voi hiljentyä jo perjantaina 2.11. sanoin ja sävelin Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Sävelhartaus Ihana rauhan ranta sisältää osia Mozartin Requiemista pianisti Miikka Lehtoahon tulkitsemana. Lauluosuuksista vastaavat Mieskvartetti sekä Tarja Sakko ja Jarkko Metsänheimo. Iida Glumoff lukee Raamatun tekstejä.

Oulun tuomiokirkon pyhäinpäivän iltakonsertissa lauantaina 3.11. kello 19 kuullaan pienimuotoisia teoksia, jotka sopivat pyhäinpäivän ajankohtaan ja sanomaan. Mukana on sekä klassikkosävelmiä että uusia sovituksia sekakuorolle ja orkesterille. Lauri-Kalle Kallungin johtamassa konsertissa esiintyvät Oulun tuomiokirkon kamarikuoro, Oulunsalo Ensemble Sinikka Ala-Leppilammen johdolla, sekä sopraano Henna-Mari Sivula. Molempiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Julkaistu 30.10.2018

2018-11-02 16:46:00.0