Oskar Merikannon 150-vuotisjuhlakonsertit kajahtavat Karjasillan kirkossa

Rakastetun säveltäjämestarimme Oskar Merikannon (1868–1924) syntymästä on tänä vuonna tullut kuluneeksi 150 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Karjasillan kirkossa kuullaan kaksi Merikannon musiikille omistettua konserttia.
Kuvassa on iltahämärässä kuvattu Karjasillan kirkko.

Oskar Merikannon sävellyksiä kuullaan kahdessa konsertissa Karjasillan kirkossa. (kuva Sanna Krook)

Ensimmäisessä konsertissa tiistaina 30.10. kello 19 esiintyvät bassobaritoni Juha Hakulinen ja baritoni Ville-Veikko Telkki sekä Emilia Soranta (piano) ja Juha Soranta (urut). Ohjelmisto painottuu Merikannon laulusävellyksiin, joita konsertissa kuullaan monipuolisina sovituksina sekä urkujen, flyygelin ja laulajien yhteisesityksinä.

Jälkimmäisessä, tiistaina 13.11. kello 19 pidettävässä konsertissa yleisön eteen astuvat Oulun ammattikorkeakoulun muusikot. Ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijat esittävät opettajiensa Ismo Hintsalan, Maija Lehtosen ja Outi Nissin kanssa Merikannon säveltämiä suuria urkuteoksia sekä yksinlaulua. Kaksituntiseen konserttiin sisältyy väliaika. Molempiin konsertteihin on vapaa pääsy.

Oskar Merikanto toimi vuodesta 1892 kuolemaansa saakka Helsingin Johanneksenkirkon urkurina, muistuttaa Karjasillan seurakunnan kanttori Juha Soranta. Siten kirkko urkuineen sopii konserttien paikaksi erinomaisesti.
”Passacaglia fis-molli op 80 vuodelta 1913 on suomalaisen urkutaiteen ehdoton merkkiteos, jonka esitykselle Karjasillan kirkon saksalaisromanttiset urut antavat ihanteelliset puitteet”, Soranta toteaa.

Frans Oskar Merikanto tunnetaan poikkeuksellisen kauniista, kansanomaisista melodioistaan. Hänen tunnettuja sävellyksiään ovat muun muassa yksinlaulut Pai, pai, paitaressu, Oi, muistatko vielä sen virren ja Soi vienosti murheeni soitto sekä Kesäillan valssi.

Julkaistu 17.10.2018

Muokattu 26.10.2018: Korjattu Outi Nissin nimi oikein.

2018-10-17 08:34:00.0