Parhaat reseptit kansien väliin

Miltä kuulostaisi annos Rakkauden suklaakakkua, Kuningas Salomonin persikkaunelmaa tai vaikka Enkelten leipää? Ohjeet näihin ja kymmeniin muihin herkkuihin löytyvät äskettäin ilmestyneestä Viisi leipää ja kaksi kalaa –reseptikirjasta.
Kuvassa reseptikirjan tekijät ja kaksi kokkikoululaista istuvat pöydän ääressä kirjan kanssa.

Marja Raatikainen pitää käsissään uunituoretta Viisi leipää ja kaksi kalaa –reseptikirjaa. Kirjan on toimittanut Anu Hannula ja kuvittanut Benjamin Marden. Elisa Hanni ja Heidi Hanni ovat innokkaita kokkipyhäkoululaisia.

Kirjaan on valittu 40 ruokaohjetta, jotka kaikki on testattu Oulun seurakuntien kokkipyhäkoulussa.

Kokonaisuuden takana on kokkipyhiksiä vuosia pitänyt lastenohjaaja Marja Raatikainen. Kokin koulutuksen saanut Raatikainen etsii maukkaita reseptejä ja muokkaa niistä lapsille sopivia.

”Kokkipyhiksessä valmistettavat ruoat ovat paitsi maukkaita, myös melko yksinkertaisia ja nopeita valmistaa. Kirjassa on numeroidut valmistusvaiheet, mikä helpottaa ohjeiden seuraamista,” hän kertoo.

Ruoat on nimetty Raamatusta löytyvien kertomusten mukaan. Kirja myötäilee useissa Oulun seurakunnissa pidettävien kokkipyhäkoulujen ajatusta: Raamatun kertomusten ja ruoanlaittotaitojen opettelun yhdistämistä.

”Kokkipyhiksissä lapset voivat käyttää kaikkia aistejaan ja se helpottaa oppimista”, Raatikainen summaa.

Viisi leipää ja kaksi kalaa –kirjan on toimittanut lapsi- ja perhetyön sihteeri Anu Hannula. Kirjan tekeminen oli uusi kokemus paitsi hänelle ja Marja Raatikaiselle, myös kirjaan kuvituksen tehneelle Benjamin Mardenille. Mardenin piirtämät sympaattiset, lempeää huumoria sisältävät hahmot liittyvät kulloinkin kyseessä olevaan Raamatun kohtaan.

”Kuvituksen tekeminen oli hauskaa ja mielenkiintoista, kun en ole tehnyt tällaista aiemmin”, 13–vuotias kuvittaja toteaa.

Viisi leipää ja kaksi kalaa –reseptikirjaa voi ostaa Tuiran kirkon aulassa sijaitsevasta Essu ja Tossu –lähetysmyymälästä. Kirjan tuotto menee lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen, tämän vuoden puolella lähetystyöhön ja ensi vuoden puolella Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

Julkaistu 16.10.2018