Höyhenenkevyt Vauvan päivä

Harson päällä lepäävä, pilvenmuotoinen valaisin jännittää 11 kuukauden ikäistä Alisaa. Äitinsä Niina Yletyisen sylissä istuva tyttö puhkeaa kuitenkin hymyyn, kun ylhäältä leijailee äidin pudottamia höyheniä. Alisa nappaa höyhenen käteensä ja yrittää sovittaa sitä suuhunsa.
Kuvassa on 11 kuukauden ikäinen Alisa, joka tavoittelee ilmassa leijuvaa höyhentä.

Yhdentoista kuukauden ikäinen Alisa osallistuu äitinsä Niina Yletyisen kanssa Oulun seurakuntien Vauvan päivän tapahtumaan.

Alisan höyhenleikki on esimakua vauvoille tarkoitetusta Valojen ja äänien teltasta, jonka Oulun tuomiokirkkoseurakunta rakentaa tuomiokirkon kryptaan ensi perjantaiksi. Valtakunnallisen Vauvan päivän kunniaksi nousevassa teltassa voi ihmetellä enkelikellojen ja chanti-soittimien ääniä, katsella erilaisia valoja ja vaikka tunnustella höyhenistä tehtyjä enkelinsiipiä kello 14–16.

Toinen aisteja hivelevä Vauvan päivän tapahtuma on Pyhän Tuomaan kirkossa järjestettävä Vauvojen hetki. Kirkossa lauletaan kello 14–14.30 köröttelylauluja ja helistimellä tahditettavia kappaleita, kuunnellaan lasten evankeliumi ja ihmetellään urku- ja pianomusiikkia.

Tilaisuuksiin on helppo tulla pikkuväen kanssa.

”Sisältö ja kesto on suunniteltu vauvaa silmälläpitäen. Mukaan saa tulla juuri niin virkeänä tai väsyneenä kuin sattuu olemaan, eikä vauvan itku haittaa”, toteaa Vauvojen hetkeä järjestävä lapsi- ja perhetyön sihteeri Anu Hannula.

Vauvojen kosketus hengellisyyteen syntyy vanhempien kautta. Valojen ja äänien telttaa rakentava lastenohjaaja Tea Hieta sanoo sen olevan ennen kaikkea turvallisuuden ja rakkauden vastaanottamista.

”Seurakunta antaa vanhemmille eväitä kristilliseen kasvatukseen. Esimerkiksi perhekerhot ja –kahvilat ovat hyviä paikkoja tätä varten.”

Valojen ja äänien teltan enkeliteema sopii ensi sunnuntaina vietettävään Mikkelinpäivään, joka on enkeleille ja lapsille omistettu kirkkopyhä. Niina Yletyinen sanoo idean kuulostavan ihanalta. Hän aikoo sovittaa telttavierailun perheen ohjelmaan.

”Tapahtuma sopii erityisen hyvin Alisalle, joka on tarkkaavainen ja ihmettelevä maailman ihastelija.”

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

Tue Sep 25 08:25:00 EEST 2018