Oulun seurakunnat mukana irkkufestareilla

Irlantilaisen kulttuurin festivaali The Irish Festival of Oulu tuo Ouluun artisteja ympäri maailman 3.-7. lokakuuta. Oulun ev.lut. seurakunnat ovat mukana irkkufestareilla järjestämällä konsertin Oulun tuomiokirkossa lauantaina 6.10 kello 18 ja kelttimessun Pyhän Luukkaan kappelissa sunnuntaina 7.10. kello 10. Festivaalin koko ohjelma löytyy osoitteesta www.irkku.fi

Lauantaina 6.10. kello 18 Oulun tuomiokirkossa musisoivat kuuluisa irlantilaisten säkkipillien rakentaja ja...

Michael Vignoles ja Raymond O’Donnell tuovat Oulun tuomiokirkkoon säkkipillin ja urkujen yhteiskonsertin.

Säkkipilli ja urut samassa konsertissa

Tänä vuonna festivaalin ohjelmassa on ensimmäistä kertaa säkkipillin ja urkujen yhteiskonsertti.  Lauantaina 6.10. kello 18 Oulun tuomiokirkossa musisoivat kuuluisa irlantilaisten säkkipillien rakentaja ja muusikko Michael Vignoles sekä arvostetun Galwayn katedraalin urkuri Raymond O’Donnell.

The Whispering Wind -konsertin ohjelma koostuu pyhästä musiikista tuhannen vuoden ajalta yhdistettynä irlantilaisen säkkipillin kaipaavaan kauneuteen ja urkujen juhlalliseen sointiin. Meditatiivisten ja liikuttavien sävellysten kirjo vaihtelee muinaisista latinaksi nimetyistä kappaleista (”Veni, Creator Spiritus”) klassikkoihin (”Amazing Grace”) ja irlantilaisiin sävelmiin (”Ta’imse ’Im Chodladh”). Urut luovat lämpimän pohjan säkkipillin kirkkaalle, vaikeroivalle soinnille. Lisäksi kuullaan Vignolesin kaksi ajatonta alkuperäissävellystä (”Nature’s Moments” ja ”The Whispering Wind”). Konserttiin on vapaa pääsy ja halutessaan voi ostaa 10 euron hintaisen käsiohjelman.

Kelttimessussa keskiaikaista rukouslaulua Brittein saarilta

Sunnuntaina 7.10. kello 10 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7) järjestetään Hiljaisen rukouslaulun kelttimessu, jonka sävelmät ovat gregoriaanisia sävelmiä Brittein saarilta, 400–500 -luvuilla eläneiden pyhän Columban ja pyhän Brigidin hetkipalveluksista. Laulujen tekstit ovat pääasiassa nykykelttirunoilijan ja papin David Adamin kirjoittamia. Messun toimittaa Päivi Jussila ja messun musiikkiavustaja on keskiaikaiseen liturgiseen lauluun erikoistunut Vox Silentii – yhtye, jossa laulavat Hilkka-Liisa Vuori ja Johanna Korhonen. Lapsille on pyhäkoulu saarnan aikana.

Vox Silentii-lauluyhtyettä voi kuulla myös lauantaina 6.10. kello 19 Pyhän Luukkaan kappelin kelttirukouslaulujen konsertissa, joka on osa KappeLive-sarjaa. Konserttiin on vapaa pääsy.

Julkaistu 17.9.2018

2018-09-17 13:27:00.0