Kuolleiden lasten muistohartaudessa on tilaa surra

Oulun seurakunnat järjestää kuolleiden lasten muistohartauden Kastellin kirkossa sunnuntaina 30. syyskuuta kello 18–19.30. Mikkelinpäivänä pidettävään tilaisuuteen ovat tervetulleita eri-ikäisinä ja eri tavoin kuolleiden lasten vanhemmat, sisarukset, isovanhemmat ja läheiset ystävät.

Kuvassa on hautausmaalla kuvattu enkelikoriste.

Kuolleiden lasten muistohartauteen voivat osallistua kaikki menetyksen kokeneet, olipa tapahtumasta kulunut kuinka pitkä aika tahansa. (kuva Sanna Krook)

Tilaisuus käynnistyy muistokynttilöiden sytyttämisellä. Osallistujat voivat ottaa kirkko eteisestä kynttilän ja sytyttää sen itselle läheisen lapsen muistoksi kirkon etuosassa.

Muistohartaudessa ajatuksiaan äidin surusta jakaa sairaalapastorina työuransa tehnyt ja omakohtaisia menetyksiä kokenut rovasti Sirkku Eho. Illassa ovat mukana myös Oulun seurakuntien työntekijät, lastenohjaaja Auli Kipinä ja sairaalapastori Hannele Lusikka, jotka työskentelevät Oulun yliopistollisessa sairaalassa.

Illan aikana esitetään runoja ja rukouksia. Musiikista vastaavat kirkkomuusikko Taina Voutilainen ja huilisti Mari Karsikas.

Sairaalapastori Hannele Lusikka toteaa, että kuolleiden lasten muistohartaudessa on lupa surra menetystään. Surevasta voi tuntua, että ympäröivät ihmiset ovat jo unohtaneet asian, mutta lapsensa menettänyt ei unohda asiaa koskaan.

”Muistohartaus on paikka, jossa voi itkeä luvan kanssa. Tilaisuudessa on muita samanlaisen asian kokeneita, joilta voi saada tärkeää vertaistukea”, Lusikka toteaa.

Valtakunnallista lasten muistopäivää vietetään viikkoa aikaisemmin. Oulun seurakunnat järjestää muistohartauden kuitenkin Mikkelinpäivänä, joka on enkeleille omistettu kristillinen juhlapäivä. Samana päivänä Oulun seurakuntien kirkoissa on myös useita perhemessuja.

Julkaistu 14.9.2018

2018-09-14 08:34:00.0