Muisti haihtuu, hengellisyys jää

Kun ihminen sairastuu muistisairauteen, sanat menettävät merkitystään. Tämä näkyy myös papin työssä, jossa saarnat jäävät taka-alalle ja tärkeimmäksi asiaksi tulee turvallisen ilmapiirin luominen.
Palosaari nettiin_THUMB.jpg

Oulun seurakuntien vanhustyön pastori Markku Palosaari on tehnyt pitkään töitä muistisairaiden ihmisten parissa. Ehtoollisvälineet hän pakkaa mukaan aina lähtiessään tapaamaan ihmisiä.

Muistisairaan ihmisen kanssa tunnustellaan, millaista juuri tämän henkilön hengellisyys voisi olla, sanoo vanhustyön pastorina Oulun seurakunnilla työskentelevä Markku Palosaari.

”Pappi voi kokeilla, mikä virsi tai laulu natsaa. Entä tuntuuko usein käytettävä Isä meidän hyvältä vai onko joku iltarukous läheisempi? Millaisia tuntemuksia monia aisteja aktivoiva ehtoollinen herättää?” luettelee Palosaari tapoja, joilla voi kartoittaa kullekin ihmiselle tärkeitä asioita.

Työtä tehdään yhdessä hoitohenkilökunnan ja omaisten kanssa. Sisarukset muistavat, millaista hengellisyys oli heidän lapsuusaikanaan ja he voivat kertoa, mikä heidän omaistaan voisi puhutella.

Palosaari näkee hengellisyyden tärkeänä osana lääkkeetöntä hoitoa.

”Hengellisyys luo turvallisen olon. Se herättää hyviä muistoja ja yhteyden toisiin ihmisiin, Jumalaan ja omaan itseen.”

Markku Palosaari on tehnyt töitä muistisairaiden ihmisten kanssa vuosikymmeniä ja osallistunut myös Kirkkohallituksen julkaiseman, Hengellinen tuki muistisairaan ihmisen elämässä –oppaan kirjoittamiseen. Tutkimustiedon lisääntyessä yleinen suhtautuminen muistisairaiden ihmisten hengellisyyteen on muuttunut.

”Nykyisin nähdään, että hengellisyys on muistisairaalle ihmiselle kuuluva, perustuslaillinen oikeus. On yhteiskunnan velvollisuus huolehtia siitä, että tämä oikeus toteutuu.”

Oulun Seudun Muistiyhdistys on huomannut Markku Palosaaren tekemän työn ja muistaa häntä tämän vuoden Välittäjä –palkinnolla. Tunnustus annetaan Palosaarelle Rotuaarilla ensi viikon keskiviikkona. Saaja on huomionosoituksesta mielissään.

”Se tuntuu kivalta, tosi mukavalta”, hän kiittelee.

kuva ja teksti Marita Ahlgren

Julkaistu 11.9.2018