Vielä ehtii ehdokkaaksi

Marraskuisten seurakuntavaalien ehdokasasetteluun ehtii vielä mukaan: valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja ehdokaslistoineen on jätettävä syyskuun 17. päivänä klo 16:een mennessä
oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon.
Kuvassa on lähes valmis palapeli.

Olisitko sinä sopiva pala seurakuntasi kehittämisessä? Seurakuntavaaleihin voi vielä asettua ehdolle. (kuva Pixabay)

Jos sopivaa ehdokaslistaa ei löydy, voi perustaa oman listan keräämällä kymmenen oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä ja perustaa uuden valitsijayhdistyksen. Tarkempia tietoja valitsijayhdistyksen perustamisesta löytyy osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi. Oulussa valitsijayhdistysten taustaryhmillä on mahdollisuus esitellä ajatuksiaan ja päämääriään Oulun ev.-lut. seurakuntien verkkosivuilla. Nettisivuilta löytyvät myös yhdyshenkilöiden yhteystiedot.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko valitsee uudet luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle marraskuussa.  Seurakuntavaalien vaalipäivä on 18.11.2018. Vaalien ennakkoäänestys on 6.­–10.11.2018.

Oulussa ja muissa seurakuntayhtymissä valitaan luottamushenkilöt kunkin seurakunnan seurakuntaneuvostoon ja yhteiseen kirkkovaltuustoon. Äänestää voi oman kotiseurakunnan ehdokkaita.

Vuoden 2018 vaalien teemaksi on valittu ”Minun kirkkoni”. Teemalla halutaan nostaa esiin erilaisia näkökulmia. Vaihtoehtojen joukosta jäsenet valitsevat äänillään päättäjiä, jotka ohjaavat kirkon suuntaa tulevaisuudessa. Kirkko merkitsee meille kaikille eri asioita ja siksi se on meidän kaikkien kirkko.

Luottamushenkilöt päättävät siitä, millaisia linjauksia seurakunnassa seuraavina vuosina tehdään ja mihin varoja käytetään. He valitsevat myös jäseniä kirkolliskokoukseen, jossa päätetään kirkon yhteisistä asioista. Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus.

Julkaistu 5.9.2018.

2018-09-05 10:37:00.0