Sururyhmät käynnistyvät Tuirassa ja Oulujoella

Oulun seurakunnissa käynnistyy syyskuussa kaksi läheisensä menettäneille suunnattua sururyhmää. Tuiran seurakunnan ryhmä alkaa 12. syyskuuta ja siihen ilmoittaudutaan elokuun loppuun mennessä, Oulujoen seurakunnan 13. syyskuuta käynnistyvään ryhmään ilmoittautuminen päättyy 3.9. syyskuuta.
Kuvassa on veden pinnalla kelluva, valkoinen höyhen.

Sururyhmässä on mahdollisuus käydä läpi omaa menetystä ja saada vertaistukea.

Sururyhmän tavoitteena on tarjota vertaistukea läheisensä menettäneelle.

”Monella ei ole ihmisiä, joiden kanssa purkaa omaa suruaan tai läheiset voivat väsyvät kuuntelemaan surevaa. Sururyhmässä menetyksestä voi keskustella toisten samassa tilanteessa olevien kanssa”, toteaa lehtori Riitta Kentala, joka toimii Oulujoen seurakunnassa toimintansa aloittavan ryhmän toisena vetäjänä.

Sururyhmät kokoontuvat 4–7 kertaa. Ryhmässä käydään läpi muun muassa surun vaiheita, sitä, kuinka elämä on menetyksen jälkeen muuttunut, mietitään selviytymiskeinoja arkeen ja pohditaan, kuinka elämä jatkuu läheisen kuoleman jälkeen. Pääosassa on menetyksen kokeneiden osallistujien välinen vuorovaikutus.

Sururyhmään osallistujan menetyksestä on hyvä olla aikaa vähintään kolme kuukautta, jotta pahin shokkivaihe on ohi ja surusta pystyy keskustelemaan. Tuiran sururyhmiä vetänyt seurakuntapastori Jukka Kolmonen sanoo palautteen sururyhmistä olleen poikkeuksellisen myönteistä.

”Osallistujat ovat todenneet ryhmien olevan tarpeellisia, koska suru muuttaa elämää ja se voi masentaa surevan. Ryhmään osallistuneet kokevat saaneensa sen avulla jälleen kiinni elämästä.”

Kussakin Oulun seurakunnassa järjestetään 1–2 sururyhmää vuosittain. Karjasillan seurakunnassa sururyhmä alkaa myöhemmin syksyllä, Haukiputaalla marraskuussa ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnassa ensi keväänä. Lisätietoa löytyy Oulun seurakuntien nettisivuilta www.oulunseurakunnat.fi/tule-mukaan/vertaistukea/sururyhmat.

Kuva Pixabay

Julkaistu 16.8.2018