Tuomiokirkkoon on tutustunut 10 000 kävijää tänä kesänä

Toukokuun lopusta yleisölle avoinna ollut Oulun tuomiokirkko on houkutellut tähän mennessä uumeniinsa noin 10 000 kävijää. Määrä noudattelee opas Roona Raukolan mukaan edellisvuosien tasoa, vaikkakin jää jälkeen vuodentakaisen, lähes 14 000 kävijän määrästä.
Oulun tuomiokirkko sis_09.jpg

Oulun tuomiokirkossa on käynyt tänä kesänä 10 000 vierailijaa.

”Kiinnostusta ovat herättäneet erityisesti kirkkosaliin tänä kesänä esille laitetut koulun opetustaulut. Ulkomaalaiset kävijät ovat ihastelleet myös ovensuussa sijaitsevaa leikkipaikkaa, joka puuttuu monesta keskieurooppalaisesta kirkosta” Raukola kertoo.

Toinen Oulun tiekirkoista, Haukiputaan kirkko, on kiinnostanut noin 1 300 kävijää. Vierailijat ovat olleet erityisesti kiinnostuneita kirkon kuuluisista, Toppeliuksen tekemistä maalauksista. Molemmissa kirkoissa vilkkain vierailukuukausi oli heinäkuu.

Kirkko- ja hautausmaakierrokselle ehtii vielä

Oululaisesta kulttuurihistoriasta kiinnostuneilla on vielä hetken verran mahdollisuus tutustua molempiin kirkkoihin oppaan avustuksella. Tuomiokirkko on avoinna yleisölle 2.9. saakka klo 10–20, Haukiputaan kirkkoon pääsee tutustumaan vielä tämän viikon ajan eli perjantaihin 17.8. saakka klo 10–18. Tuomiokirkossa järjestetään opastetut kierrokset torstaisin ja sunnuntaisin kello 17.

Tunnetuista oululaisista kertovalle hautausmaakierrokselle pääsee vielä kerran ensi maanantaina 20.8. Kesän viimeisellä kierroksella keskitytään oululaisten suurnaisten historiaan aiheella Kaiken takana on nainen! Hautausmaakierros käynnistyy hautausmaan pääportilta hautajaishuoneiston edestä (Kajaanintie 1) kello 18.

Kuva Kirkon kuvapankki / Sanna Krook

Julkaistu 15.8.2018

Korjattu 20.8. Tuomiokirkon oppaan etunimi Roonaksi.

2018-08-15 08:16:00.0