Isonen luo hyvää tunnelmaa

”Isosena olemisessa parasta on nähdä kasvu, joka rippikoululaisessa viikon aikana tapahtuu. Alussa hiljainen riparilainen rohkaistuu ja puhkeaa leirin kuluessa kukkaan,” sanoo haukiputaalainen Joona Räinä.
Kuvassa on isoset Joona Räinä ja Juho Uhre.

Räinä on toiminut isosena jo usean vuoden ajan. Hänen mielestään tehtävässä tärkeintä on hyväksyvän ilmapiirin luominen.

”Pyrimme siihen, että leirillä jokainen voi olla oma itsensä eikä kukaan jää yksin.”

Ilmoittautuminen Oulun seurakuntien isoskoulutuksiin on parhaillaan käynnissä. Maksuttomaan, iltaisin ja viikonloppuisin järjestettävään, koulutukseen voivat osallistua kaikki rippikoulun käyneet nuoret. Koulutus valmentaa toimimaan isosena lasten ja eläkeläisten leireillä, perheleireillä sekä eniten isosia työllistävillä rippileireillä.

Koulutuksen aikana opetellaan muun muassa ryhmän ohjaamista ja ohjelman järjestämistä. Näistä on kokemusta myös Juho Uhrella, joka oli ensimmäistä kertaa isosena äskettäin pidetyllä eläkeläisten leirillä.

”Lauloimme, soitimme ja seurustelimme. Oli mukava nähdä iloisia kasvoja. Tuntuu, että pystyin omalta osaltani tekemään leiristä onnistuneen,” hän toteaa.

Nuorisotyönohjaaja Tarja Kainulaisen mukaan isosina toimii Haukiputaalla vuosittain noin 70 nuorta.  Kaikki Oulun seurakunnat huomioon ottaen isosten määrä on moninkertainen.

Isoset ovat työntekijöille korvaamaton tuki. Työstään he saavat pientä korvausta, ensimmäisen vuoden isosille maksetaan 12 euroa päivältä, jatkokoulutuksen käyneiden palkkio on 17 päivältä. Suurin merkitys on kuitenkin henkisellä kasvulla, jonka isosena toimiminen saa aikaan.

”Isosena oppii vastuun ottamista, johtajuutta ja sosiaalisia taitoja. Koulutuksessa myös oppii heittäytymään erilaisiin tilanteisiin sekä antamaan ja vastaanottamaan kritiikkiä,” Räinä ja Uhre sanovat.

Isoskoulutukseen voi ilmoittautua Oulun seurakuntien nettisivujen kautta. Lisätietoja saa seurakuntien nuorisotyönohjaajilta.

kuva ja teksti Marita Ahlgren

Julkaistu 14.8.2018