”Koulussa on varmasti kivaa ja jännää” – Ekaluokkalaiset siunataan koulutielle elokuun alussa

”Koulussa on varmasti kivaa ja jännää, koska se on uusi paikka. On kiva päästä kouluun, kun siellä on paljon kavereita. Melkein koko eskari on siellä!”, kertoo pian ekaluokan aloittava Kerttu Anttila. Hän arvelee, ettei koulumatka jännitä, sillä ”ensimmäisellä kerralla menen varmasti isän kanssa, sitten vasta myöhemmin syksyllä yksin.”

Kertun isän Tuomo Anttilan mukaan perhe aikoo osallista kouluun lähtevien siunaamiseen Pyhän Luukkaan kappelilla, joka järjestetään koulunaloitusviikolla tiistaina 7.8. kello 17.30.  ”Osallistutaan, kun sellainen mahdollisuus on. Onhan tämä koulun aloitus yhdenlainen siirtymävaihe elämässä”, Tuomo Anttila toteaa.

Kaikissa Oulun ev.-lut. seurakunnissa järjestetään kouluun lähtevien siunaaminen elokuussa, juuri koulujen alkamisen alla. Tilaisuudet järjestetään 2.-8.8. Syyslukukausi alkaa Oulussa tänä vuonna torstaina 9.8.

Koulun aloittavat tulevat alttarille siunattavaksi

Kouluun lähtevien siunaaminen on pieni kirkkohetki, jossa ekaluokan aloittavat voivat tulla alttarille siunattavaksi yhdessä aikuisen kanssa. Koulutielle siunaamisella toivotaan ja rukoillaan pienille koululaisille turvallista koulutietä ja iloista mieltä kouluun.

”Kouluun lähteminen on iso muutos koululaiselle ja koko perheelle, ja seurakunta haluaa olla tässä perheiden tukena. Siunaaminen muistuttaa meitä myös siitä, ettei elämä ole pelkästään meidän käsissä, vaan saamme pyytää sille hyvän Jumalan siunausta”, sanoo Karjasillan seurakunnan pastori Mirjami Dutton.

Kirkkohetki kestää noin puoli tuntia, ja sinne ovat tervetulleita koko perhe, niin vanhemmat ja sisarukset kuin isovanhemmat ja kummitkin. Tilaisuuksia on lähes kaksikymmentä eri puolilla Oulua, joten perheet voivat osallistua heille parhaiten sopivaan tilaisuuteen.

Seitsemänvuotias Kerttu Anttila on omien sanojensa mukaan hyvin valmistautunut koulun alkuun, sillä lukutaito on jo hankittu eskarissa. Kouluunkin on onneksi jäänyt vielä opeteltavaa: ”Koulussa tahdon oppia kirjoittamaan kunnolla ja lukemaan nopeasti. Me ollaan harjoiteltu lukemista. Galaksin jälkeen tulee Näin Norjassa -ohjelma, siinä puhutaan jotain kieltä ja minä yritän lukea sitä suomenkielistä tekstitystä.”

Lisätietoja: Tuiran seurakunnan pastori Päivi Jussila p. 050 340 8992

Kouluun lähtevien siunaaminen 2018

Pieni kirkkohetki, jossa lasta alttarille siunaamaan voi tulla äiti, isä tai joku muu lähteinen. Tervetuloa koko perhe!

to 2.8. klo 18 Yli-Iin kirkko

su 5.8. klo 16 Oulujoen kirkko