Yhteisvastuulle kerättiin Oulussa yli 65 000 euroa

Oulun ev.lut. seurakunnissa kerättiin kevään aikana 65 603 euroa Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.  Lipaskeräys, tapahtumat ja kolehdit olivat tuottoisimpia keräysmenetelmiä.

Yhteisvastuu

Ulkomailla yhteisvastuuvaroin autetaan katastrofien ja konfliktien aiheuttamissa hätätilanteissa kärsineitä ihmisiä Kirkon Ulkomaanavun kautta. Suomessa Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan taloudellisesti vaikeassa tilanteessa eläviä ihmisiä yhteistyössä Kirkon diakoniarahaston ja paikallisseurakuntien kanssa.

Yhteinen keittiö laajenee Haukiputaalla

Oulun ev.lut. seurakunnat käyttävät paikallisen keräystuoton vähävaraisten auttamiseen oman seurakunnan diakoniatyön kautta. Haukiputaalla tuotto kohdennetaan valtakunnalliseen Yhteinen keittiö – hankkeeseen, jonka tavoitteena on muun muassa vähentää yksinäisyyttä, lisätä osallisuutta, edistää arjessa selviytymistä sekä vähentää ruokahävikkiä. Yhteistä keittiötä rahoittaa sosiaali- ja terveysministeriö ja koordinoi Kirkkohallitus. Kyseessä on toimintamalli, jota levitetään koko maahan.

Haukipudas pääsi mukaan Yhteinen keittiö –verkostoon Haukiputaan seurakunnan ja Puttaan Marttojen yhteisöllisen Aamupuuro akatemia –toiminnan ansiosta. Yhteisen keittiön suunnittelu on käynnistetty kevään aikana yhteisövalmennuksessa, johon osallistui järjestöjä ja yhteisöjä sekä niiden ulkopuolella toimivia ihmisiä.

”Tulevan syksyn aikana hahmottuu, millä eri tavoilla Yhteistä keittiötä kehitetään Haukiputaalla. Tavoitteena on saada mukaan haukiputaalaiset kylät ja yhdistykset. Kaiken toiminnan ei tarvitse tapahtua Haukiputaan keskustassa”, kertoo diakoniatyöntekijä Johanna Kerola.

Yhteisvastuukeräyksen valtakunnalliset sivut: www.yhteisvastuu.fi

Julkaistu 3.7.2018