Ylikiimingissä ja Yli-Iissä pääsee maakirkkoon

Oulujoen seurakunta tuo jumalanpalveluksen kyläläisten keskelle järjestämällä maakirkkoja Ylikiimingissä ja Yli-Iissä kesä- ja heinäkuun aikana. Maakirkko on jumalanpalvelus, joka vietetään jossakin muualla kuin varsinaisessa kirkossa, esimerkiksi leirikeskuksessa, jonkun kotitalossa tai vaikkapa metsässä taivasalla.
Kuvassa on ihmisiä istumassa puutarhakalusteissa pihamaalla.

Tämän kesän maakirkot pidetään Ylikiimingissä Uumassa ja Sortolan tilalla sekä Yli-Iissä Kierikkikeskuksessa ja Yli-Tannilan toimitalossa. Maakirkot ovat sanajumalanpalveluksia, joten niissä ei tarjota ehtoollista. Tilaisuuden päätteeksi on mahdollista nauttia seurakunnan kustantamat kirkkokahvit.

Maakirkkojen historia ulottuu siihen aikaan, kun kirkkomatkat olivat niin pitkiä ja hankalia, että pappi ja lukkari lähtivät itse seurakunnan luo saaristoihin ja tiettömille taipaleille. Oulujoella maakirkkoja on järjestetty puolenkymmentä vuotta. Uumassa maakirkko on korvannut 1990-luvun loppupuolelta lähtien pidetyt seurat.

”Ylikiimingissä ja Yli-Iissä pidettävistä maakirkoista on tullut jo jonkinlainen perinne, niitä on järjestetty kesän aikana pari kertaa molemmilla paikkakunnilla”, kertoo Oulujoen seurakunnan kirkkoherra Ilkka Mäkinen.

Maakirkot toteutetaan aina yhteistyössä kyläläisten kanssa ja kesäaikana mukana on usein myös lomalaisia. Yhteisöllinen tapahtuma on avoin kaikille.

Maakirkkoja järjestetään 24.6. klo 13 Uumassa (Valkiaisentie 171),  1.7. klo 12 Sortolan tilalla Päivä maalla –tapahtuman yhteydessä (Kortesuontie 68), 8.7. klo 13 Kierikkikeskuksessa (Pahkalantie 447A) ja 29.7. Yli-Tannilan toimitalossa (Ritvantie 658).

Kuva Sanna Krook

Julkaistu 12.6.2018