Oulun tuomiokirkon kello on huollossa

Oulun tuomiokirkon kellolle tehdään huoltotoimenpiteitä, minkä vuoksi kello ei tällä hetkellä ole käynnissä. Tavoitteena on, että huoltotoimet saadaan valmiiksi ensi viikon aikana.
Kuvassa on Oulun tuomiokirkko. Kuvan on ottanut Sanna Krook.

Kello on valmistettu vuonna 1845, se on siis näyttänyt aikaa oululaisille jo 173 vuotta. Oulun tuomiokirkon kellolla on museoarvoa, sillä yhtä vanhoja Suomessa valmistettuja tornikelloja ei ole monia jäljellä. Kello on ollut alun pitäen Oulun kaupungin hankinta ja kaupunki lahjoitti sen Oulun seurakunnille vuonna 2015.

FAKTA: Oulun tuomiokirkon aikakello
• Tuomiokirkon kello on rakennettu 1845 ,se on siis ollut toiminnassa 173 vuotta.
• Kellon on tehnyt ilmajokelainen Juho Yli-Könni.
• Sen on hankkinut Oulun kaupunki.
• Oulun tuomiokirkon kellotaulut ovat halkaisijaltaan noin 2,5 metriä, viisarit ovat noin metrin pituiset, kellotauluja on neljä.
• Kello on peruskorjattu  vuosina 1925, 1978 ja 2015.
• Kello on mekaaninen. Jossain vaiheessa kellon vetäminen eli punnuksen nostaminen on sähköistetty, mutta tarkempaa tietoa asiasta ei ole.
• Kellotorni on rakennettu tukevasta lankusta, joihin on kiinnitetty pulteilla kellon maalatut teräsrakenteiset taulukehät. Taulukehiin on kiinnitetty valkoiset maitolasiset keskiosat, numerokehät ovat vaaleanpunaista  maitolasia.
• Kello kunnostettiin vuonna 2015. Kunnostuksessa pyrittiin siihen, että kellon koneisto ei olisi niin altis sään aiheuttamiin muutoksiin, sillä lämpötilat erot vaikuttavat heilurin liikkeisiin ja siis siihen, näyttääkö kello aikaa oikein. Aikaisemmin kello jätätti kylmällä ilmalla ja edisti lämpimällä ilmalla.

(Tiedote 8.6.2018, kuva: Sanna Krook)

2018-06-08 13:37:00.0