Kirkoissa soi läpi kesän

Oulun kirkoissa ja seurakuntataloissa tarjoillaan kesän aikana lavea kattaus erilaisia konsertteja ja musiikkitapahtumia.

Tapahtumat käynnistyvät 14. kesäkuuta yhteislaulutilaisuudella Oulunsalon kirkossa ja päättyvät elokuun lopussa Oulaisten Nuorisokuoron konserttiin Haukiputaan seurakuntakeskuksessa.

Kuvassa on urkuri Kalevi Kiviniemi

Oulun tuomiokirkossa kuullaan viisi urkupainotteista konserttia. Konserttien sarjan aloittavat 3. heinäkuuta urkuri Christian Ahlskog ja sopraano Karita Jungar. Tämän jälkeen vuorossa ovat unkarilaisen János Pálúrin ja ranskalaisen Pierre Quevalin sekä urkuri Pauliina Hyryn ja Selloduo Varosen konsertit.

Tuomiokirkon musiikkikesä huipentuu Taiteiden yönä 16. elokuuta, jossa kuullaan erikoinen yhdistelmä harppu-, huilu- ja urkumusiikkia. Vuokko Ahtila (harppu) ja Emma Tessier (huilu) sekä urkuri Péter Marosvári esittävät ranskalaisten impressionistien sävellyksiä ja jazzmusiikkia. Ajallisesti konsertin kuluessa siirrytään 1800-luvun lopulta nykypäivään.

Haukiputaan kirkossa järjestetään sävelhartauksia joka torstai 21.6.–30.8. Soi kunniaksi Luojan –kesäillan sävelhartauksissa esiintyvät muun muassa urkuri Kalevi Kiviniemi, harmonikkataiteilija Anne-Mari Kanniainen sekä Psalttamus-duo.

Oulujoen ja Ylikiimingin kirkoissa nautitaan vuoroviikoin Kesäillan musiikkihetkistä. Musiikkihetket käynnistyvät Oulujoen kirkossa 28. kesäkuuta ja jatkuvat vuoroviikoin päättyen Ylikiimingin kirkkoon 9. elokuuta.

Oulunsalon kirkossa esitetään puolestaan Kuvia Anna Magdalena Bachin elämästä osana Oulunsalo soi –kamarimusiikkifestivaalia. Lisäksi Oulun seurakunnissa järjestetään yhteislaulutilaisuuksia ja sävelhartauksia.

Oulun tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Péter Marosvári toteaa kesän konserttitarjonnan olevan monipuolinen ja kiinnostava. Lähes kaikki konsertit ovat maksuttomia tai niihin on vapaaehtoinen, viiden euron ohjelmamaksu.

”Yleisö pääsee nauttimaan korkeatasoisesta ohjelmasta veloituksetta. Vapaaehtoisella ohjelmamaksulla voi halutessaan tukea seurakuntien konserttitoimintaa”, Marosvári toteaa.

Oulun seurakuntien järjestämään kesämusiikkitarjontaan voi tutustua osoitteessa www.oulunseurakunnat.fi/kesamusiikkia.

Julkaistu 4.6.2018.

2018-06-04 08:55:00.0