Leenasta tuli kerhomummo

Kun haukiputaalainen Leena Liedes jäi eläkkeelle vuosi sitten, vapaaehtoistyö imaisi hänet mukaansa.  Yksi uusista ja tärkeistä tehtävistä on toimia kerhomummona Haukiputaan seurakunnan perhekerhossa.
Kuvassa kerholainen Julianna Koski leikkii kerhomummo Leenan kanssa.

Liedes saapuu torstaisin Kellon seurakuntakodille mukanaan itse tehdyt leivonnaiset, keittää kahvit ja laittaa tarjoilut esille keittiön sivupöydälle. Alkuhartauden jälkeen lapsilla on kiire leikkimään ja he juovat mehunsa nopeasti, mutta aikuiset jäävät vaihtamaan kuulumisia. Leena Liedes nauttii keskusteluista ja ympärillä pyörivästä vilinästä.

”Tämä on mukavaa, sillä olen isosta perheestä ja itsellänikin on kuusi lasta ja kymmenen lastenlasta. Lapset ovat ihania, vaikka täällä he taitavat olla enemmän kiinnostuneita uusista leluista kuin kerhomummosta”, hymyilee 26 vuoden työuran Kellon päiväkodissa tehnyt Liedes.

Aikuiset ovat huomanneet syksyllä tehtävässään aloittaneen kerhomummon arvon.

”Kerran olin tulossa keittiöön, kun kuulin erään vanhemman huokaisevan, että kuinka me tulisimme toimeen ilman Leenaa. Minä vastasin siihen, että ette mitenkään!”, Liedes jatkaa nauraen.

Perhekerhoa aikaisemmin yksin pitäneelle Outi Palokankaalle kerhomummo on työpari, joka huolehtii tarjoilusta ja tiskauksesta, mutta luo myös turvallista tunnelmaa.

”Leena on mummona lapsille ja antaa tänne tuleville äideillekin vanhemman ihmisen näkökulmaa”, seurakunnan lapsityönohjaajana työskentelevä Palokangas kiittää.

Seurakunnan vapaaehtoistoimintaan on Leena Liedeksen mukaan niin helppo tulla, että hän on mukana myös aamupuuroakatemiassa ja leivontaryhmässä sekä osallistuu puolisonsa kanssa Martinniemessä järjestettävään juttutupaan.  Touhua riittää myös syöpäyhdistyksen ja eläkeläisjärjestön parissa.

”Kun lapset ovat maailmalla, minulla on aikaa. Tämä vaatii tietysti sitoutumista, mutta antaa paljon sisältöä elämään.”

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

Julkaistu 8.5.2018