Helatorstain Motoristikirkossa pyydetään siunausta kesän kilometreille

Motoristikirkko käynnistää jo 19. kerran oululaisten motoristien ajokauden Ylikiimingin kirkossa helatorstaina 10.5. kello 12. Gospeltyyppisessä jumalanpalveluksessa pyydetään ja saadaan siunaus tulevalle ajokaudelle ja kesän kilometreille. Motoristiteema tulee esiin saarnassa sekä Motoristin psalmissa ja Motoristin esirukouksessa, joissa kummassakin kiitetään Luojaa motoristin vapaudesta sekä pyydetään suojaa ja varjelusta tien päälle.
Kuvassa on moottoripyöriä kirkon edessä.

Musiikista huolehtii nuorten bändi Oulujoki All Stars Juha Lallukan johdolla.  Messun avaa Ylikiimingin motoristikirkon ”grand old man” Jouni Riipinen, liturgina on Ari Savuoja, messussa saarnaa tuore kirkkoherra Ilkka Mäkinen ja motoristin psalmin lukee Tellervo Kianto. Järjestelyissä on mukana myös moottoripyöräkerho Gospel Riders.

Messun päätyttyä kirkon pihasta lähtee motoristien paraatiajo kolminkertaisen moottoriylistyksen jälkeen.  Tänä vuonna paraatin päätöspiste on kirkonmäellä sijaitseva Ylikiimingin uusi seurakuntatalo (Kirkkomäki 12), jossa tarjotaan kirkkokahvit. Lisäksi myynnissä on makkaroita lähetystyön hyväksi.

Motoristikirkko on vetänyt joka vuosi paljon osallistujia.

”Monille motoristikirkosta on muodostunut jokakeväinen perinne. Tapahtuma koetaan tärkeäksi. Myös niiden, joilla ei ole yleensä tapana käydä kirkossa, on helppo liittyä joukkoon ja kokea yhdessä jotain pyhän Jumalan tuulahduksesta”, kuvailee Motoristikirkossa liturgina toimiva yliopistopastori Ari Savuoja.

Helatorstaina on jumalanpalveluksia eri puolilla Oulua

Helatorstaina muistetaan Kristuksen taivaaseen astumista. Päivää on vietetty 300-luvulta lähtien 40 päivää pääsiäisen jälkeen. Ylikiimingin kirkossa järjestettävän Motoristikirkon lisäksi myös Pyhän Tuomaan kirkossa alkaa messu kello 12.  Lisäksi Oulun seurakunnissa järjestetään messuja alkaen kello 10 Yli-Iin seurakuntatalossa, Oulun tuomiokirkossa sekä Kiimingin, Tuiran, Karjasillan, Oulujoen, Oulunsalon ja Haukiputaan  kirkoissa.

(Julkaistu 2.5.2018, kuva Raija Vikström.)

Wed May 02 14:16:00 EEST 2018