Noviisi pääsi vaikuttamaan

Ensi marraskuun seurakuntavaaleissa valitaan jälleen uudet luottamushenkilöt seurakuntiin. Kun Oulujoen seurakunnan seurakuntaneuvostossa ensimmäistä kauttaan istuva Marika Mattila asettui ehdolle neljä vuotta sitten, hän teki sen vaikuttaakseen seurakuntansa toimintaan.

Kuvassa on Oulujoen seurakuntaneuvoston jäsen Marika Mattila.

”Olin osallistunut lasteni kanssa seurakunnan tapahtumiin ja lapset olivat olleet mukana seurakunnan tarjoamissa harrastuksissa. Minulle oli yksinhuoltajana iso apu kesäkuussa pidettävistä Lämsänjärven lastenpäivistä, jotka käytännössä mahdollistivat työssäkäyntini lasten kesäloman aikana. Kun minua kysyttiin ehdolle seurakuntavaaleihin, ajattelin sen olevan hyvä mahdollisuus vaikuttaa seurakunnan tarjoamien palveluiden kehittämiseen.”

Elävä seurakunta lähellä ihmistä –ryhmään kuuluva Mattila kokee, että on saanut äänensä kuuluviin. Seurakuntaneuvoston avoin ja välitön ilmapiiri on helpottanut mielipiteiden esille tuomista ja paikka kasvatustyön johtokunnassa on antanut hyvää taustatietoa päätöksentekoon.

”Sen sijaan koen, että talous- ja henkilöstöasioihin en ole voinut vaikuttaa. Myös se on yllättänyt, kuinka paljon poliittiset taustat tai arvot vaikuttavat seurakunnan luottamustehtäviin hakeutumisessa. ”

Jos Marika Mattila voisi vielä edistää jotakin, se olisi seurakunnan antama tuki syöpää sairastaville vanhemmille ja heidän lapsilleen.

”Tämänkaltaisille perheille ei yhteiskunnassa ole tällä hetkellä tarjolla esimerkiksi erilaisia vertaistuen mahdollistavia tapaamisia”, itsekin silmämelanoomaa sairastava Mattila lisää.

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 17. syyskuuta. Marika Mattila ei vielä tiedä, asettuuko itse ehdolle, mutta kehottaa luottamustehtävästä kiinnostuneita harkitsemaan ehdokkuutta.

”Olin alussa aivan noviisi, mutta pääsin nopeasti sisälle toimintaan. Kokouskutsut ja esityslistat tulevat hyvissä ajoin ja kokouskäytännöt oppii kyllä”, hän kannustaa.

kuva ja teksti: Marita Ahlgren

Julkaistu 10.4.2018.