Monologinäytelmä ristinkantaja Simon Kyreneläisestä Tuiran kirkossa

Tuiran kirkossa voi tulevana pääsiäisenä tutustua Simon Kyreneläiseen, joka joutui Jeesuksen ristin kantajaksi Via Dolorosan kärsimystiellä.

Hannu Kangas näyttelee Simon Kyreneläistä Tuiran kirkossa

Simon, ristinkantaja -näytelmä toteutetaan yhden miehen monologina, jossa Simon ristinkantajan tuntoja tulkitsee näyttelijä Hannu Kangas. Ohjauksesta vastaa Tuukka Myllymäki ja käsikirjoituksesta Terhi-Liisa Sutinen. Esitykset ovat Tuiran kirkossa (Myllytie 5) pitkäperjantaina 30.3. kello 19, hiljaisena lauantaina 31.3. klo 17 ja 19 ja pääsiäispäivänä sunnuntaina 1.4. kello 17 ja 19. Kaikkiin esityksiin on vapaa pääsy ja käsiohjelma maksaa viisi euroa.

Tuukka Myllymäki ja Terhi-Liisa Sutinen olivat toteuttamassa myös INRI-musikaalia, joka kokosi Tuiran kirkkoon viime pääsiäisenä yli 2000 katsojaa. Tämän vuoden näytelmä keskittyy Simonin tarinaan, joka on monitasoinen Hannu Kankaan monologiesitys.

Käsikirjoittaja Terhi-Liisa Sutinen kertoo Simonin tarinan puhutelleen häntä jo vuosia sitten. Hän mietti, mitä mahtoi ajatella mies, joka vedettiin pilkkaavan väkijoukon keskeltä kantamaan uupuneen kuolemaantuomitun ristiä.

”Raamatussa tämä henkilö kuvataan vain muutamalla lauseella. Olen yhteistyössä ohjaajan ja näyttelijän kanssa kuronut tämän ohuen henkilöhahmon ympärille persoonan ja historian. Mutta siinä ei ole kaikki, sillä kirkkonäytelmään kudotaan aina myös sanoma Jumalasta.  Olen itkenyt ja nauranut harjoituksissa ja todennut, että ihmisen syvimmät tunnot eivät ole muuttuneet vuosituhansien aikana.  Tämä yksinkertainen ja intensiivinen teos haastaa katsojan pohtimaan, millaista ristiä hän omassa elämässään kantaa. ”

Kuvassa on Simon Kyreneläistä näyttelevä Hannu Kangas.
Kuvaaja: Meri-Tuuli Sutinen.

Tiedote 23.2.2018

Käsikirjoittaja Terhi-Liisa Sutinen kertoo teoksen taustoista ja toteutuksesta:

Fri Mar 23 10:21:00 EET 2018