Matteus-passio johdattelee hiljaisen viikon sanoman äärelle

Palmusunnuntaina 25. maaliskuuta kello 16-19 Oulun tuomiokirkossa esitetään Johann Sebastian Bachin Matteus-passio, joka on yksi länsimaisen taidemusiikin kulmakivistä.

Matteus-passion tunnuskuva. Tekijä: Henna Aalto

Kapellimestari Olli Heikkilän johtaman kolmetuntisen teoksen toteuttaa noin 140 musiikin harrastajaa ja ammattilaista. Mukana on Oulun Kamariorkesteri sekä kolme kuoroa:  Cantio Laudis Karjasillan seurakunnasta, Gaudiate Oulujoen seurakunnasta ja Poikakuoro Pohjantähdet Kiimingin seurakunnasta.

Solistiosuudet laulavat:  Péter Marosvári (evankelista),  Jussi Juola,( Jeesus), Virva Puumala (sopraano), Henna-Mari Sivula (altto),  Juhana Suninen ( tenori) ja Janne Sihvo (basso).

Esityksen käsiohjelmat maksavat 10 euroa ja niiden myynti alkaa tuntia ennen konsertin alkua kirkon ovella. Ilman käsiohjelmaa tilaisuuteen on vapaa pääsy klo 15.45 alkaen, mikäli vapaita paikkoja on. Esitystä voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.

Matteus-passion sanoma on kantanut vuosisatojen ajan

1730-luvulla sävelletty Matteus-passio on dramaattinen teos, jonka ihmiset haluavat kuulla vuodesta toiseen yhä uudelleen. Se kuljettaa yleisönsä Jeesuksen viimeiseltä aterialta ristin juurelle katselemaan pääsiäisaamussa avautuvaa kirkkautta.

Oulun tuomiokirkon esityksen johtaja Olli Heikkilä suosittelee teosta hyvänä keinona avata sydämensä pääsiäisen ihmeelle:

“Matteus-passiossa on keskiössä hiljentyminen. Nykypäivänä kiire on kaikkialla ja pääsiäiseen valmistautuminen voi olla vaikeata. Yksi ratkaisu tähän on se, että tulee kolmeksi tunniksi kirkkoon kuuntelemaan vaikuttavaa musiikkia yhdessä toisten kanssa. “

Julkaistu 19.3.2018

Kuva: Henna Aaltonen

Kuuntele tästä, mikä Matteus-passiossa puhuttelee Oulun tuomiokirkon konsertin johtajaa Olli Heikkilää:

2018-03-19 09:55:00.0