Runoutta ja konsertteja Marian ilmestyspäivänä

Sunnuntaina 18.3. kirkkovuodessa vietetään Marian ilmestyspäivää. Oulun ev.lut. seurakunnissa päivä täyttyy runoudesta ja musiikista.

Konevitsa-kvartetti konsertoi Oulun tuomiokirkossa Marian ilmestyspäivänä

Marianpäivän perhemessu alkaa Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39) kello 10 ja messun päätyttyä tarjolla on kirkkolounas ja -kahvit sekä askartelua ja pääsiäisaiheisten käsitöiden myyntiä. Messun jälkeen on valokuvaus Karjasillan seurakunnassa viime vuoden aikana kastetuille lapsille. Messuun voi osallistua myös Radio Dein kautta (106,9 MHz, kaapeli 94,1 MHz).

Kello 18.30 Kastellin kirkossa (Töllintie 38) kuullaan runoja, jotka kuvaavat Marian, Jeesuksen äidin elämää, tuntemuksia ja merkitystä. Ilta kantaa nimeä Kaikki ilon lähteet puhkeavat. Runoja esittävät Hilja Alasuvanto, Rita Magga-Kumpulainen, Tellervo Kianto, Hilkka Patja ja Juha Vähäkangas. Maria-virsiä ja lauluja säestää Riitta Piippo. Tapahtumaan on vapaa pääsy, halutessaan voi tukea Yhteisvastuukeräystä kolehdin kautta.

Kello 15 Karjasillan kirkossa (Nokelantie 39) alkaa Siionia ja Sibeliusta – konsertti, jossa kuullaan pianisti Jouni Someron koraalisovituksia suomalaisista virsisävelmistä, Ferrucio Busonin sovittamia J.S.Bachin urkukoraaleja sekä Jean Sibeliuksen pianoteoksia. Konsertin huipentaa Sibeliuksen Finlandia säveltäjän omana pianosovituksena. Somero myös juontaa konsertin ja johdattaa kuulijat virsien ajattoman sanoman äärelle. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma maksaa 10 euroa.

Pietarilaisen Konevitsa-kvartetin hyväntekeväisyyskonsertti Taivaallista musiikkia ja kansanlauluja soi Oulun tuomiokirkossa alkaen kello 18. Konserttiin on vapaa pääsy ja halutessaan voi ostaa 12 euron hintaisen käsiohjelman Konevitsan luostarin hyväksi.  Konsertin monipuolinen ohjelma on läpileikkaus Venäjän mieskamarikuorojen rikkaasta ohjelmistoperinteestä. Sen keskeinen osa on venäläinen kirkkomusiikki muinaisista luostarisävelmistä nykysäveltäjien teoksiin ja lisäksi ohjelmassa on venäläistä kansan- ja sotilasmusiikkia. Marssit ovat keisarillisen ajan lauluja, jotka neuvostoaikana katosivat täysin. Ohjelmaan kuuluu myös venäläisiin runoihin perustuvia ja tunnettujen venäläisten säveltäjien sovittamia mieskuorolauluja.

Konevitsa-kvartetin laulajat hallitsevat perinteisen venäläisen laulutradition ja osalla jäsenistä on myös klassisen laulajan solistikoulutus. Kvartetti on pieni kamarikuoro, joka etsii jatkuvasti täydellistä harmoniaa. Konevitsa-kvartetti on vuosien varrella osallistunut lukuisiin merkittäviin festivaaleihin Venäjällä, Englannissa, USA:ssa, Italiassa, Irlannissa ja Skandinaviassa. Viimeisten vuosien aikana he ovat tulleet tunnetuksi myös Japanissa, Kiinassa ja Ranskassa.

Marian ilmestyspäivä vakiinnutti asemansa 500-luvulla

Marian ilmestyspäivää vietetään yhdeksän kuukautta ennen joulua ja Jeesuksen syntymäjuhlaa. Päivää vietetään sen muistoksi, että enkeli Gabriel ilmestyi Marialle ja kertoi Marian saavan lapsen, Jeesuksen. Marian ilmestyspäivä vakiinnutti asemansa kristikunnassa 500-luvulla. Suomessa sen vietto siirrettiin pysyvästi sunnuntaihin vuonna 1955. Pääsiäistä edeltävä paastonaika katkeaa yhden päivän ajaksi Jumalan ihmiseksi syntymisen ihmeen ensimmäisen säkeen heijastuessa maailmaan Marian raskauden alkaessa. Marianpäivä on Kristus-juhla. Sen vuoksi kirkoissa käytetään silloin valkoista liturgista väriä.

Julkaistu 12.3.2018
Kuvassa on Oulun tuomiokirkossa konsertoiva Konevitsa-kvartetti.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kirkkovuosi: Marian ilmestyspäivä

Tiedote. Julkaistu: 05.03.2018, 12:50
Suomen ev.lut. kirkon viestintä

Marian ilmestyspäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 18.3. Päivän aiheena on enkeli Gabrielin ilmestyminen Neitsyt Marialle. Enkeli Gabriel ilmoitti tuolloin Jeesuksen syntymästä. Vaikka päivää vietetään keskellä pääsiäispaastoa, kyseessä on jouluun liittyvä erityispyhä.

Mariaa pidetään kristikunnassa kristittyjen esikuvana ja äidin osassaan samaistumisen kohteena. Aikaisemmin pyhä tunnettiin nimellä Marian päivä, mutta vuonna 2000 kirkkokäsikirjojen uudistamisen myötä päivän nimi palautettiin nykyiseen muotoonsa. Marian ilmestyspäivän lisäksi Marialle on omistettu luterilaisessa kirkossa neljäs adventtisunnuntai.

Marian ilmestyspäivä vakiinnutti asemansa 500-luvulla. Suomen luterilaisessa kirkossa Marian ilmestyspäivää vietetään ensijaisesti sinä sunnuntaina, joka sijoittuu 22.–28.3. väliselle ajalle. Jos sunnuntai osuu palmusunnuntaiksi tai pääsiäispäiväksi, päivää vietetään palmusunnuntaita edeltävänä sunnuntaina. Ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa pyhää vietetään vakituisesti 25. maaliskuuta.

Marian ilmestyspäivän liturginen väri on valkoinen. Muuten paastonajan värinä kirkoissa on violetti.

Yle TV1 lähettää Marian ilmestyspäivän messun Helsingin Viikin kirkosta 18.3. klo 10.00. Messussa saarnaa Malmin kirkkoherra Heikki Arikka.

Mon Mar 12 13:27:00 EET 2018