Seurakunnissa vietetään sisällissodan muistojumalanpalveluksia

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Suomen sisällissodasta. Suomen evankelisluterilainen kirkko on omalta osaltaan mukana muistovuoden vietossa.

Oulun tuomiokirkko talvi usva _02_THUMB.jpg

Kirkon tavoitteena on tuoda esille näkökulmia, joiden kautta voidaan ymmärtää menneisyyttä ja rakentaa tulevaisuutta.  Sunnuntaina 11.3. seurakunnissa järjestetään sisällissodan muistojumalanpalveluksia, joihin voi Oulussa osallistua muun muassa Oulun tuomiokirkossa, Pyhän Luukkaan kappelissa ja Kiimingin kirkossa kello 10. Kyseinen päivä on kirkkovuosikalenterissa leipäsunnuntai, jonka teemat nivoutuvat hyvin yhteen sisällissodan muiston kanssa.

”100 vuotta sitten suomalaiset kääntyivät toisiaan vastaan, ja sekä lähimmäisen rakkaudesta että leivästä oli puutetta. Leipäsunnuntain messu muistuttaa kaikesta tästä. Siitä kuinka tärkeää on, että pysymme yhdessä ja tuemme toisiamme ja että yhteyden menettämisellä ja toisiamme vastaan kääntymisellä voi olla katastrofaaliset seuraukset. Se muistuttaa myös siitä, että Suomessakin on eletty aikoja, joina jokapäiväisen leivän saaminen ei ole ollut varmaa”, kertoo pastori Salla Autere Oulun tuomiokirkkoseurakunnasta.

Oulun tuomiokirkon messuun osallistuvat saavat messusta mukaansa kaksi leipää, yhden itselleen ja toisen vietäväksi jollekin toiselle, tutulle tai tuntemattomalle.

Sisällissota luentojen aiheena Jäälin kappelissa ja Caritas-Kodissa

Lisäksi sisällissota-teemaa käsitellään kahdessa luentotilaisuudessa, jotka ovat maksuttomia ja kaikille avoimia.

Tiistaina 13.3. kello 18 kenttäpiispa, dosentti Pekka Särkiö luennoi Kiimingissä Jäälin kappelissa (Rivitie 9) otsikolla Sodassa kaikki on sallittua? Vanhan testamentin sotalaista nykypäivän sodan etiikkaan. Luento on osa raamattuluentosarjaa Sota ja rauha Raamatussa - sisällissodasta 100 vuotta.

Caritas Forumissa pohditaan sisällissodan tunnejälkiä torstaina 15.3. kello 14 osoitteessa Kapellimestarinkatu 2 (Caritas-Koti). Dosentti Seija Jalagin Oulun yliopistosta luennoi aiheesta Sisällissodan tunnejäljet: Kipeät muistot, hankalat historiat”. Hän pohtii luennossaan sisällissodan vaikutusta suomalaisten lähetystyöntekijöiden käsityksiin kansallisuudesta ja kristinuskosta. Yleisöluennon jälkeen aiheesta keskustellaan yhdessä.

Lisätietoa Suomen ev.lut. kirkon valtakunnallisilta sivuilta

Kuvassa Oulun tuomiokirkko. Kuvaaja: Sanna Krook

Julkaistu 26.2.2018