Hiljaisuuden ilta kutsuu rauhoittumaan

Oulun seurakunnat tarjoaa tänä vuonna eripituisia kristillisiä meditaatiohetkiä.

Oulun seurakunnat tarjoaa useita hiljaisuuteen liittyviä tilaisuuksia tänä vuonna.

Oulun seurakunnat järjestää alkaneena vuonna useita kristilliseen meditaatioon keskittyviä tapahtumia. Aiheesta kiinnostuneilla on myös mahdollisuus vaikuttaa tapahtumien määrään ja sisältöön.

Tilaisuuksista ensimmäinen, Hiljaisuuden ilta, alkaa Tuiran kirkossa 19. tammikuuta kello 17. Ilta käynnistyy suunnitteluhetkellä, jonka aikana osallistujat voivat esittää toiveitaan ja ajatuksiaan tulevista tapahtumista sekä halutessaan ilmoittautua mukaan tapahtumien järjestämiseen.

Suunnittelun jälkeen kello 18 on vuorossa hiljaisuuteen laskeutuminen ja rukoushetki ja kello 20 ehtoollinen. Halutessaan voi osallistua pelkästään kello 18 käynnistyvään Hiljaisuuden iltaan.

Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua, mutta kokoaikaiseen läsnäoloon sitoutuminen on toivottavaa. Mukaan voi halutessaan ottaa mukaan oman huovan ja tyynyt, kirkossa on tarjolla pientä purtavaa ja kirjallisuutta. Hiljaisuuden illassa ovat mukana pastori ja retriitinohjaaja Soili Pitkänen ja vapaaehtoistyöntekijät Hannele Heinonen ja Hanna Valkama.

Oulun keskustan seurakuntatalossa jo vuosia järjestetyt ja suosituiksi osoittautuneet Taizé-henkiset rukoushetket jatkuvat myös tänä vuonna. Sunnuntaisin kello 18 käynnistyvät rukoushetket sisältävät muun muassa yksinkertaisia, Taizé-yhteisössä syntyneitä rukouslauluja, hiljaisuutta ja rukousta sekä teehetken.

Kevään myötä luvassa on myös Hiljaisuuden päiviä, joiden aikana on mahdollista tutustua hiljaisuuden retriittiin ja pohtia, kuinka hiljaisuutta voisi lisätä omassa elämässä. Tämän vuoden ensimmäinen Hiljaisuuden päivä järjestetään 7. huhtikuuta ja sen teemana on rukoushelmet.

Vuoden ensimmäiset retriitit Oulun seurakunnat järjestää maalis- ja toukokuussa. Karjasillan seurakunnan retriitti on 16.–18. maaliskuuta Suvelan leirikeskuksessa ja Tuiran seurakunnan retriitti 4.–6.toukokuuta Rokuan leirikeskuksessa.

Lisätietoa kristillisen meditaation tapahtumista on osoitteessa http://www.oulunseurakunnat.fi/tule-mukaan/jumalanpalvelukset-ja-uskonelama/retriitti.

Kuva Pixabay.

Julkaistu 16.1.2018.