Joulurunot vievät muistoihin

joulurunot_L.jpg

Kastellin kirkossa uppoudutaan runojen ja joululaulujen maailmaan maanantaina 18. joulukuuta. Kello 18 käynnistyvässä Nyt joulu saapukoon – jouluiloa runoina ja sävelinä -tapahtumassa kuullaan joulurunoja usealta eri aikakaudelta. Tilaisuuden järjestelyissä mukana oleva Juha Vähäkangas kertoo, että illan aikana lausutaan muun muassa Aale Tynnin, Martti Haavion ja Aleksis Kiven sekä Maaria Leinosen ja Toivo Hyyryläisen tuotantoa.

”Tilaisuus järjestetään Suomi 100 –fiiliksellä, sillä kaikki esitettävät runot ovat suomalaisilta runoilijoilta. Suomalaisuutta edustavat myös illan aikana laulettavat virret ja joululaulut”, Karjasillan seurakunnan pastorina toimiva Vähäkangas lisää.

Kastellin kirkossa säännöllisesti runoiltoja järjestävä Vähäkangas on huomannut, kuinka ihmisen ikääntyessä joulut muuttuvat ja ajatus kääntyy helposti menneisiin jouluihin. Joulurunot ovat yksi keino päästä keskelle mennyttä maailmaa.

”Runoilta tarjoaa mahdollisuuden upota itselle rakkaisiin joulumuistoihin.”

Runoja esittävät Hilja Alasuvanto, Noora Amanda Jokela, Pirjo Kauppinen, Elsi Salovaara ja Juha Vähäkangas. Tilaisuudessa laulettavia Kauneimpia joululauluja säestää pianolla kanttori Taina Voutilainen.

Runoillan päätteeksi on tarjolla joulupipareita ja glögiä. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kuva Aila Valtavaaran maalaamasta teoksesta.

Julkaistu 12.12.2017

2017-12-12 10:48:53.0