Messuun pääsee myös yhteisellä kyydillä

Ikäihmiset voivat saada kirkkokyytiseteleitä

Messuun pääsee yhteiskyydillä.

Karjasillan ja Tuiran seurakunnassa on mahdollista päästä yhteisellä messukyydityksellä sunnuntain messuun. Messukyydityksellä mahdollistetaan messuun pääsy myös niiltä, joiden lähikappeli tai –seurakuntakoti on purettu.

Karjasillan seurakunnassa Messubussi kuljettaa Karjasillan kirkon lähialueiden messuvieraita sunnuntain messuun. Bussi kulkee Taka-Lyötystä Kaukovainion, Hiirosen, Mäntylän, Lintulan ja Nokelan kautta Karjasillan kirkkoon. Messubussi on maksuton ja se on tarkoitettu kaikille seurakuntalaisille. Käytössä on matalalattiabussi, joten kyytiin pääsee myös lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa.
”Messubussi on myös tärkeä yhteisöllisyyden väline. Matka kestää noin 20 minuuttia, joten sen aikana ehtii vaihtaa kuulumisia ja tutustua muihin seurakuntalaisiin”, seurakunnan kappalainen Kimmo Kieksi kertoo.

Tuiran seurakunnassa kirkkokyydillä pääsee sunnuntaisin Rajakylän seurakuntakodilta Haukiputaantietä Palokan seurakuntakodin messuun. Tarvittaessa kyyti pysähtyy Kuivasojan koulun pysäkillä. Kyytiin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.
”Kirkkokyydillä pyritään mahdollistamaan seurakuntalaisten pääsy jumalanpalvelukseen myös Rajakylästä. Tämä on erityisen tärkeää niiden seurakuntalaisten kohdalla, joilla ei ole autoa tai muuta mahdollisuutta sunnuntaiaamuna kulkea kauemmas. Tähän mennessä tulijoita on ollut joka pyhä”, Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen kertoo.

Ikäihminen voi hakea kirkkokyytiseteliä

Ikäihmiset voivat pyytää diakoniatyötä tekeviltä kirkkokyytiseteleitä. Kirkkokyytisetelillä pääsee taksilla lähikirkon jumalanpalvelukseen. Kirkkokyytisetelit otettiin käyttöön Oulun seurakunnissa vuonna 2010.

Seteleitä jaetaan vuoden aikana seurakunnasta riippuen 6-8 kappaletta henkilöä kohden eli maksimissaan kaksi kirkkomatkaa syksyisin ja keväisin.
”Kirkkokyytiseteliä voi pyytää diakoniatyöntekijältä tai papilta. Myös omainen voi pyytää kyytiseteliä ikäihmisen puolesta, saattaja pääsee mukaan maksutta”, Karjasillan vanhustyön diakonissa Asta Leinonen kertoo.

Karjasillan Messubussin tarkempi reitti ja aikataulut löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/messubussiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.
Tuiran kirkkokyyti lähtee sunnuntaisin Rajakylän seurakuntakodilta klo 11.30, paluu on klo 13.30.
Kirkkokyytiseteleistä voi kysyä seurakuntien vanhustyötä tekeviltä diakoniatyöntekijöiltä ja papeilta, yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/apua-ja-tukea/vanhuksilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Julkaistu 21.11.2017

2017-11-21 15:53:01.0