Eutanasia-paneelissa puhutaan hyvästä kuolemasta

Keskustelutilaisuus järjestetään Oysissa 23.11. kello 10.15. Voit osallistua myös Virtuaalikirkon kautta!

eutanasia

Oulun yliopistollisessa sairaalassa järjestetään keskustelupaneeli eutanasiasta torstaina 23.11. kello 10.15–11.45. Paikkana on Oysin luentosali 10, sisäänkäynti B3.

Osallistua voi myös Virtuaalikirkon välityksellä www.virtuaalikirkko.fi.  Keskustelu jää Virtuaalikirkkoon myös tallenteeksi.

Paneelin puheenjohtajana toimii vatsaelinkirurgian dosentti Vesa Koivukangas. Panelisteina ovat piispa Samuel Salmi, syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäri Eeva Rahko, kokemusasiantuntijana Raili Saarenpää, erikoissairaanhoitaja Anitta Koivisto, hoitotyön lehtori Pia Mäenpää.

Paneelin emännöivät johtava sairaalapastori Hannele Lusikka ja oppilaitospastori Jenni Siljander.

Myös yleisö voi osallistua keskusteluun esittämällä yleisökysymyksiä.

Mitä tarkoittaa eutanasia? Mitä on kuolema?

Paneelin alussa dosentti Vesa Koivukangas selkeyttää eutanasiaan liittyviä käsitteitä. Mikä on esimerkiksi sedaation eli nukuttamisen, nesteyttämisestä luopumisen ja hengityskoneesta irrottamisen ero verrattuna eutanasiaan?

Keskustelupaneeli haluttiin järjestää Oulussa seurakuntayhtymän piispantarkastuksen yhteyteen, sillä työssään johtava sairaalapastori Hannele Lusikka on kuullut lääkäreiltä toiveita siitä, että eutanasiaan liittyvään arvokeskusteluun kaivattaisiin myös muiden kuin lääkärikunnan näkökulmia. ”Eutanasiasta keskustellessa kyse on myös pohdinnasta, mitä on kuolema? Onko se kaiken päätös?”, sanoo Hannele Lusikka.

”Keskustelu on tärkeää myös alan opiskelijoille. Heille on tärkeää kuulla erilaisia näkemyksiä, jotta he pystyvät muodostamaan oman kantansa asiaan ammattilaisena", kertoo oppilaitospastori Jenni Siljander. ”Mitä vaikeampi aihe, sitä tärkeämpää siitä on keskustella."

Keskustelupaneelin järjestää Oulun seurakuntien oppilaitostyö ja sairaalasielunhoito. Paneeli on osa Oulun seurakuntayhtymän ja Oulun tuomiokirkkoseurakunnan piispantarkastusta, joka tehdään 20.-26.11.2017.

Eutanasia-sana tulee kreikan kielestä. Alun perin se tarkoitti hyvää kuolemaa, eli rauhallista nukahtamista elämän päätteeksi. Nykyisin eutanasialla käsitetään aktiivista toisen ihmisen elämän päättämistä tämän omasta pyynnöstä silloin, kun taustalla on kuolemaan johtava sairaus ja siihen liittyvä kestämätön kärsimys.

Eutanasia-aloite hyvän kuoleman puolesta avattiin Kansalaisaloite.fi -verkkopalveluun vuosi sitten. Aloite sai kaikkiaan 63 078 vahvistettua kannatusilmoitusta, ja se toimitettiin eduskunnalle keväällä 2017.

Julkaistu 9.11.2017

Mon Nov 20 10:26:01 EET 2017