Ilkka Mäkinen Oulujoen seurakunnan kirkkoherraksi

Äänestysprosentiksi Oulujoen vaalissa tuli 8,7 prosenttia.
Ilkka Mäkisen valokuva

Lämpimät onnittelut Ilkalle! Ja kiitokset kaikille ehdokkaille!

Oulujoen seurakunnan kirkkoherraksi on tänään sunnuntaina 5.11.2017 valittu Oulujoen seurakunnan kappalainen Ilkka Mäkinen.

Vaalissa äänesti yhteensä 1434 seurakuntalaista.  Äänestysprosentiksi Oulujoen vaalissa tuli 8,7 prosenttia, äänioikeutettuja oli 16 559.

Ilkka Mäkinen sai 1105 ääntä (77 prosenttia annetuista äänistä), Tuomo Törmänen sai 150 ääntä ( 10 prosenttia äänistä) ja Vesa-Tapio Palokangas 173 ääntä (12 prosenttia äänistä).

Tällä hetkellä Ilkka Mäkinen, 54, toimii Oulujoen seurakunnan kappalaisena. Koulutukseltaan hän on teologian kandidaatti (tutkinto vastaa nykyistä teologian maisterin tutkintoa). Mäkinen on vihitty papiksi vuonna 1992. Hänellä on takana viranhoitoa pappina noin 25 vuotta. Lue lisää Ilkasta vaalisivulta.

Ennakkoon äänesti 790 seurakuntalaista eli 4,8 prosenttia kaikista äänioikeutetuista ja 55 prosenttia annetuista äänistä.

Edellisessä Oulujoen kirkkoherranvaalissa vuonna 2013, kun Satu Saarinen valittiin kirkkoherraksi, äänestysaktiivisuus oli  18,1 prosenttia. Vuonna 2009 Jouni Riipistä valittaessa äänestysprosentti oli  14,6.

Vaalista on 30 päivän valitusoikeus hallinto-oikeuteen. Kun vaali on saanut lainvoiman, tuomiokapituli antaa valitulle viranhoitomääräyksen kirkkoherranvirkaan.

Oulujoen seurakunnan edellinen kirkkoherra Satu Saarinen valittiin Oulun tuomiorovastiksi vuosi sitten  marraskuussa. Satu Saarinen valittiin kirkkoherraksi vuonna 2013. Tällä hetkellä Oulujoen seurakunnan vt. kirkkoherrana toimii Antti Leskelä.

Kirkkoherran tehtävästä

Oulujoen seurakunta on yksi Oulun seurakuntayhtymän seitsemästä seurakunnasta.

Oulujoen seurakunnassa on noin 23 500 jäsentä ja ikärakenne on suhteellisen nuori. Palveluksessa on yli 40 työntekijää. Seurakunnan alue on laaja, suurelta osin maaseutumainen. Kirkkoherra vaikuttaa monin tavoin seurakuntansa toimintaan. Hän johtaa seurakuntaa, vastaa sen toiminnasta ja toimii työntekijöiden esimiehenä.

Julkaistu 5.11.2017

2017-11-05 22:10:00.0