Kirkkomusiikkiviikot tarjoaa kolme versiota requiemista

Requiem eli sielunmessu

Parhaillaan käynnissä olevien Oulun seurakuntien kirkkomusiikkiviikkojen aikana on tilaisuus kuulla kolmen eri säveltäjän versiot requiemista eli sielunmessusta. Ensimmäinen niistä on jyväskyläläisen Pekka Kostiaisen sävellys, jonka OuluSinfonia esittää ensi viikon torstaina eli 2. marraskuuta Madetojan salissa.

Sielunmessuista kenties tunnetuin, W.A. Mozartin käsialaa oleva teos, kuullaan Tuomiokirkossa kahteen otteeseen pyhäinpäivänä eli 4. marraskuuta. Tämä on kanttori Henna-Mari Sivulan mukaan helposti sulavaa myös heille, jotka eivät ole kirkkomusiikkia aikaisemmin kuunnelleet.

”Esityksessä on paljon vaihtelua. Siinä käytetään vaskipuhaltimia ja lyömäsoittimia, jotka ilmentävät hyvin teokseen sisältyviä tunteita”, kuvailee Sivula.

Kolmas requiem on syntynyt ranskalaisen Gabriel Faurén kynästä 1800-luvulla. Se esitetään 9. marraskuuta Kiimingin seurakuntakeskuksessa ja 16. marraskuuta Haukiputaan seurakuntakeskuksessa.

Mozartin teoksen esittävät Muhoksen kamarikuoro, Tuomiokirkon kamarikuoro, Oulunsalon Ensemble sekä solistit. Faurén sielunmessun pauloihin voi upota Haukiputaan Kirkon Kamarikuoron ja Kiimingin kamarikuoron tulkitsemana.

Sielunmessu on katoliseen erityisjumalanpalveluksessa esitettävä rukous kuolleiden henkilöiden sielujen puolesta. Se liitetään usein pyhäinpäivään, jolloin perinteisesti muistellaan edesmenneitä läheisiä. Jokaisen sielunmessun teksti on suurin piirtein sama, mutta lukuisat säveltäjät ovat tehneet siitä vuosisatojen kuluessa omia versioitaan. Suomalaisista säveltäjistä requiemiin on tarttunut muun muassa Eino-Juhani Rautavaara.

Kirkossa ja seurakuntakeskuksissa pidettäviin konsertteihin on vapaa pääsy, vapaaehtoinen ohjelmamaksu on 10 euroa. Pyhäinpäivän esityksistä jälkimmäisen eli kello 22 alkavan requiemin voi kuunnella suorana myös virtuaalikirkon kautta osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi

Liput OuluSinfonian esitykseen Madetoja-salissa ovat 10–25 euroa ja niitä saa Lippupalvelusta.

Kuva Kirkon kuvapankki/Elfhill/Pentti Mansukoski

2017-10-25 12:24:33.0