Työttömien ja vähävaraisten ruokailut jatkuvat Oulun seurakunnissa

Oulun ev.lut. seurakunnat tarjoavat työttömille ja vähävaraisille aamupaloja ja aterioita jälleen tulevana syksynä. Ruokailuja järjestetään viikoittain kaikissa Oulun seurakunnissa. Aamupuuro tai ateria on ilmainen tai hyvin edullinen.
1063351_puuroaamiainen.jpg

Vähävaraisille suunnatut ateriat keräävät kaikissa seurakunnissa paljon kävijöitä ja kävijämäärät ovat kasvaneet viime vuosina jatkuvasti. ”Esimerkiksi tiistaisin Keskustan seurakuntatalolla järjestettävässä Diakonian aamussa käy ihmisiä eri puolilta Oulua ja kävijämäärät kasvoivat koko viime vuoden ajan”, kertoo Oulun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyöntekijä Kirsi Karppinen.

Aterioiden on tarkoitus olla matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa voi aterioinnin lisäksi vaihtaa ajatuksia ja tavata ihmisiä.  ”Suurin osa kävijöistä on yksin asuvia ihmisiä, joten heille ateriat tarjoavat ruuan lisäksi sosiaalista kanssakäymistä ja vaihtelua elämään”, toteaa Karppinen.

Ruokailuissa kävijöillä on myös mahdollisuus keskustella diakoniatyöntekijän kanssa tai varata vaikka aika diakonian palveluihin. ”Hankalassa elämäntilanteessa olevalle voi olla helpompaa puhua asioista aterioinnin yhteydessä. Olemme paikalla ihmisiä varten, vaihdamme kuulumisia ja neuvomme mieltä vaivaavissa asioissa”, kertoo Karppinen.

Vapaaehtoisia kaivataan lisää mukaan

Aterioita ja aamupaloja on seurakuntien työntekijöiden lisäksi toteuttamassa monia vapaaehtoisia. Vapaaehtoisia kaivataankin lisää mukaan toimintaan. ”Vapaaehtoisten merkitys aterioiden toteuttamisessa on suuri ja otamme ilolla vastaan uusia ja koulutamme heidät tehtäviin”, toteaa Karppinen.

Seurakuntien diakoniatyö jakaa aterioiden yhteydessä silloin tällöin myös lahjoitettua ruokaa. Esimerkiksi kaupat ja leipomot lahjoittavat toisinaan ylijäämäruokaa.

Kaikki vähävaraisten ja työttömien ateriat jatkuvat marras- tai joulukuulle saakka. Syyslomaviikolla osa aterioista on tauolla. Työttömien ja vähävaraisten ruokailut löytyvät kootusti alta ja myös Oulun ev.lut. seurakuntien nettisivuilta: www.oulunseurakunnat.fi/tyottomat-ja-vahavaraiset.

Kaikki Oulun ev.lut. seurakuntien työttömien ja vähävaraisten aamupalat ja ateriat

Tuomiokirkkoseurakunta
Työttömien ja vähävaraisten aamupala Diakonian aamuissa tiistaisin (12.9. alkaen) klo 9–10.30 Keskustan seurakuntatalolla (Isokatu 17, monitoimisali).

Työttömien ja vähävaraisten ruokailu keskiviikkoisin (30.8. alkaen) klo 11–12 Keskustan seurakuntatalossa (ruokasali Kaneli, Isokatu 17, 2.krs). Ruokailun hinta on 2 €.

Haukiputaan seurakunta
Aamupuuro maanantaisin (4.9. alkaen) klo 10–10.30, Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Tarjoilu on maksuton, halutessaan voi antaa lahjoituksen lippaaseen. Aamupuuro alkaa hartaudella kello 9.45 ja aamiaisen jälkeen keskustelua ja joskus myös vierailijoita paikalla.

Karjasillan seurakunta
Aamupuuro torstaisin (alkaen 7.9.) klo 9–10 Karjasillan kirkolla (Nokelantie 39).

Aamupuuro työttömille ja pienituloisille perjantaisin (alkaen 8.9.) klo 9–10 Pyhän Andreaan kirkolla (Sulkakuja 8).

Kiimingin seurakunta
Työttömien ja vähävaraisten aamupuuro maanantaisin (alkaen 4.9.) klo 9.15–10.15 Kiimingin Vanhustentaloyhdistyksen kerhohuoneella (Kivitie 1, käynti Kiertotien puolelta).

Työttömien ja vähävaraisten ruokailu maanantaisin (4.9. alkaen) klo 11–12 Jäälin kappelilla (Rivitie 9). Aterian hinta on 3 €.

Oulujoen seurakunta
Diakonian aamu maanantaisin (18.9. alkaen) klo 10.30–12 Myllyojan seurakuntatalolla (Koivumaantie 2).

Oulunsalon seurakunta
Aamupuuro vähävaraisille tiistaisin (5.9. alkaen) klo 9–10 Pysäkin tiloissa (Kauppiaantie 5).

Tuiran seurakunta
Työttömien ja vähävaraisten aamupala keskiviikkoisin (27.9. alkaen) klo 10–11 Tuiran kirkolla (Myllytie 5).

Työttömien ja vähävaraisten ateria torstaisin (7.9. alkaen) klo 12–13 Rajakylän seurakuntakodilla (Tervakukkatie 2).

Työttömien ja vähävaraisten ateria torstaisin (21.9. alkaen) klo 12–13 Pyhän Luukkaan kappelilla (Yliopistokatu 7).

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 1.9.2017