Menovinkkejä viikolle 32: Merellisiä tunnelmia Tuiran kirkossa

Suomen Merimieskirkon kesäjuhlia vietetään Tuiran kirkossa 12.–13.8. Kesäjuhlien teema tänä vuonna on ”Alakko nää mua”.
Sanna Krook Perameri_THUMB.jpg

Pääjuhla alkaa kello 15. Juhlapuheen pitää europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari. Omat tervehdyksensä tuovat lisäksi Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi, Konttivuokraus Oy:n toimitusjohtaja Ralf Mattson sekä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Hänninen.

Juhlan musiikista vastaa puhallinorkesteri Primo kapellimestarinaan Pauliina Sormunen. Ohjelmassa on lisäksi Hailuodon kirkkoherran Timo Juntusen esitys.

Illalla Tuiran kirkon täyttää musiikki. Kello 19 alkaen esiintyy tenori Aki Saarela. Musiikin ohessa näytetään väläyksiä eri merimieskirkoilta.
Kello 21 alkavasta iltasoitosta vastaa jousikvartetti, jossa soittavat Henri Pigg (I viulu), Mirella Sipola (II viulu), Maria Vesterinen (alttoviulu), Maria Mattila (sello) ja Raakel Pöyhtäri (piano/continuo).

Sunnuntaina kello 10 merimiespastorit saarnaavat Oulun seurakuntayhtymän pääkirkoissa Haukiputaalla, Karjasillalla, Kiimingissä, Oulujoella sekä Oulun tuomiokirkossa. Juhlamessu pidetään Tuiran kirkossa. Juhlamessua on myös mahdollista kuunnella Radio Deistä.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 7.–13.8.2017

Opastettu kirkkokierros maanantaina 7.8. kello 18–19 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Opastetutulla kirkkokierroksella kesäopas perehdyttää Oulun tuomiokirkon taiteeseen ja historiaan ja vastaa kysymyksiin kirkosta. Tuomiokirkossa järjestetään opastettu kierros myös torstaina kello 14.

Oulun hautausmaakierros maanantaina 7.8. kello 18–20 Intiön hautausmaalla (Kajaanintie 1, lähtö hautausmaan pääportin hautajaishuoneiston edestä). Hautausmaakierrosten teema vaihtuu viikoittain: joukkoon mahtuu niin taiteilijoiden ja kulttuurihenkilöiden kuin tervaporvareiden ja kuvernöörienkin elämäntarinoita. Kierroksille on varattu kaksi opasta ja teemaa, mikäli lähtijöitä on yli 20. Maksuton, ei ilmoittautumista.

Nuorten aikuisten grilli-ilta tiistaina 8.8. kello 18–21 Hietasaaren leirikeskuksessa (Hietasaarentie 19).  Legendaariset Hietsunillat päättyvät tänä kesänä, vielä ehdit mukaan. Nuotio ja grillieväät on tarjolla seurakunnan puolesta. Ohjelmassa on lisäksi pihapelejä, yhdessäoloa ja hiljentymistä hetkeksi.

Kotkan Urkuduon konsertti - Irina Lampén ja Jaana Jokimies tiistaina 8.8. kello 20 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a).  Kesäkonserttisarjan illan konsertissa kuullaan Kotkan Urkuduon esiintymistä. Duon muodostavat muusikot Irina Lampén ja Jaana Jokimies. Konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma ovelta 7 €.

Nuotiolauluilta torstaina 10.8. kello 18 Koskelan seurakuntakodissa (Koskelantie 86, käynti Mertatien kautta). Yhteislaulua ja makkaranpaistoa nuotiolla Sateen sattuessa laulamme seurakuntasalissa. Laulattajana kanttori Raakel Pöyhtäri.

Varrella virren -virsilauluilta keskiviikkona 9.8. kello 18.30–19.30 Turkansaaren kirkossa (Turkansaarentie 165). Turkansaaren idyllisessä saarikirkossa lauletaan vanhempia ja uudempia virsiä harmonin, viulun ja huilun säestyksellä.  Säestämässä ovat muusikot Taina Voutilainen, Anu Arvola ja Pauliina Sormunen.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 10.8. kello 20–21 Haukiputaan seurakuntakeskuksessa (Kirkkotie 10). Esiintymässä Lauluyhtye Lumoa: Kaisa Kauppinen, Sanni Salo ja Tiina Saukkoriipi-Haapala. Iltahartauden toimittaa Pekka Mustakallio. Vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

Suomen Merimieskirkon kesäjuhlien pääjuhla lauantaina 12.8. kello 15 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Juhlapuheen pitää europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari. Omat tervehdyksensä tuovat Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi, Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen, Konttivuokraus Oy:n toimitusjohtaja Ralf Mattson sekä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Juha Hänninen.

Suomen Merimieskirkon kesäjuhlien konsertti – Aki Saarela lauantaina12.8. kello 19–20 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Freelancermuusikkona työskentelevä Aki Saarela on esiintynyt viime vuosina Oulussa muun muassa Tuntematon Sotilas oopperassa Honkajokena ja INRI -musikaalissa Jeesuksen roolissa. Hänet on totuttu näkemään muun muassa Pohjan Laulun solistina ja Saarela kiertää myös bändien kanssa kevyen musiikin parissa. Vapaa pääsy.

Suomen Merimieskirkon kesäjuhlien iltasoitto lauantaina 12.8. kello 21–22 Tuiran kirkossa (Myllytie 5).  Konsertissa kuullaan muun muassa Bachin ja Händelin sävellyksiä. Iltasoiton muusikkoina ovat Henri Pigg (I viulu), Mirella Sipola (II viulu), Maria Vesterinen (alttoviulu), Maria Mattila (sello) ja Raakel Pöyhtäri (piano ja continuo). Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Elojuhla sunnuntaina 13.8. kello 10 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69) ja Oulujoen pappilan pihamaalla (Oulujoentie 72). Juhlan aiheena on Elämää jokivarsilla ja meren äärellä. Juhla alkaa klo 10 jumalanpalveluksella Oulujoen kirkossa. Messussa saarnaa Lontoon merimieskirkon pastori Marjaana Härkönen. Messun jälkeen on kirkkokahvit ja elojuhla Oulujoen pappilan pihamaalla. Lisäksi ohjelmassa on musiikkia ja jokiaiheisia esitelmiä. Elojuhlaan on kyyditys Ylikiimingin ja Yli-Iin kirkoilta.

Kuva: Sanna Krook

Julkaistu 2.8.2017