Menovinkit: Oulun seurakunnissa on kesälläkin touhua

Suosituille hautausmaakierroksille pääsee tänäkin kesänä
Kuvassa Oulun hautausmaa.

Hautausmaakierroksia järjestetään Oulun hautausmaalla maanantaisin kello 18–20 (Kajaanintie 1).

Kierrosten teema vaihtuu viikoittain: joukkoon mahtuu niin taiteilijoiden ja kulttuurihenkilöiden kuin tervaporvareiden ja kuvernöörienkin elämäntarinoita. Yleisesti kierrokset keskittyvät elämäntarinoihin kunkin teeman mukaisesti, mutta vaihtelevasti käydään läpi kertomuksia myös hautausmaan muista muistomerkeistä, rakennuksista sekä oululaisista hautajaisperinteistä.

Kierroksille on varattu kaksi opasta ja teemaa, mikäli lähtijöitä on yli 20. Kierrokselle lähdetään hautausmaan pääportin hautajaishuoneiston edestä.

Oulujoen kirkkoseudulla kierroksia järjestetään kolmena torstaina kesä-heinäkuussa. Kierrokset pidetään 29.6., 13.7. ja 27.7. Lähtö on kello 17.30 Oulujoen kirkon ja hautausmaan väliseltä pysäköintialueelta Sangintien varresta (Sangintie 131). Kierros päättyy musiikkihetkeen Oulujoen kirkossa.

Kierrokset ovat maksuttomia, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 26.6.–2.7.2017

Kesäkahvila Krypta avoinna ma–to kello 10–19 ja perjantaisin kello 10–15 Oulun tuomiokirkon kryptassa (Kirkkokatu 3a). Tunnelmallinen kesäkahvila kirkon suojissa. Myynnissä on tuoreita leivonnaisia ja kauniita käsitöitä. Keskiviikkona on tarjolla ihanaa porkkanapiirakkaa ja perjantaina on pannukakku- ja vohvelipäivä.

Tapulikahvila avoinna arkisin kello 10–18 Haukiputaan kirkon tapulin edustalla (Kirkkotie 10). Tuotto lahjoitetaan lähetystyön hyväksi. Haukiputaalaiset nuoret tarjoilevat pientä maksua vastaan kahvia, teetä ja erilaisia kahvileipiä kesäisessä kahvilassa tapulin edustalla. Tapulissa on myynnissä myös pieniä lahjatavaroita.

Kesäillan musiikkia torstaina 29.6. kello 19–20 Oulujoen kirkossa (Oulujoentie 69). Anu Kunnari, laulu, Natalia Murzina, piano. Vapaa pääsy.

Kesäillan sävelhartaus torstaina 29.6. kello 20–21 Haukiputaan kirkossa (Kirkkotie 10). Kairos-yhtye: Päivi Pulkkinen (piano ja laulu), Heidi Inget (laulu), Emma Romsi (koskettimet), Jarmo Jakkila (kitara), Jyrki Perttu (basso) ja Roni Filppa (rummut). Iltahartaus Leena Brockman. Vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

Kansanlaulukirkko sunnuntaina 2.7. kello 12 Oulunsalon kotiseutumuseolla (Jääsköntie 5). Laulamme yhdessä tuttuja suomalaisia kansansävelmiä Anna-Mari Kaskisen runoilemilla hengellisillä sanoilla. Jumalanpalvelus pidetään museon pihassa, mikäli sää sallii (jos sataa, olemme kirkossa). Jumalanpalveluksen toimittaa Jukka Joensuu. Kanttorina Pirjo Mäntyvaara ja musiikkiryhmä. Kirkkoväärti Outi Anias.

Rukouskävely sunnuntaina 2.7. kello 12–12.30 Pyhän Luukkaan kappeli (Yliopistokatu 7). Rukouskävely lähtee messun ja kirkkokahvien jälkeen Pyhän Luukkaan kappelilta kasvitieteelliseen puutarhaan.

Rukouskävely kestää noin puoli tuntia. Yhteinen lähtö seurakuntalaisen johdattamana kappelin pihalta, jossa luetaan psalmiteksti. Rukouskävely päättyy yhteiseen rukoukseen. Rukouskävely järjestetään 2.7., 16.7., 30.7. ja 13.8.

Julkaistu 21.6.2017

Wed Jun 21 15:29:51 EEST 2017