Yhteisvastuulle kerättiin Oulussa yli 75 000 euroa

Oulun ev.lut. seurakunnissa kerättiin kevään aikana 75 612,89 euroa Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.
Kuvassa Yhteisvastuu-sydän.

Lipaskeräys, myyjäiset ja tapahtumat olivat tuottoisimpia keräysmenetelmiä kaikissa seitsemässä seurakunnassa.

”Saamme kyllä olla iloisia tästä tuloksesta. Ilman vapaaehtoisia ja yhteistyökumppaneita tämä ei olisi onnistunut, yksin emme olisi saaneet näin hienoa tulosta. Siinä näkyy meidän kaikkien panos”, Oulujoen seurakunnan diakoniatyöntekijä Anu Fedotoff kiittelee.

Fedotoffin mukaan ihmiset ovat edelleen valmiita lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen rahaa, vaikka rahaa on vähemmän käytettävissä.

Yhteisvastuukeräys on tunnettu ja luotettu brändi ja sille lahjoitetaan edelleen mielellään.

Yhteisvastuussa autetaan ihmiskaupan uhreja

Yhteisvastuukeräyksen tuotoilla tuetaan kotimaassa ihmiskaupan uhreja Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Monika-Naiset liitto ry:n kanssa yhteistyössä.

Harmaan eri sävyt –hankkeen tavoitteena on ehkäistä ihmiskauppaa ja hyväksikäyttöä kehittämällä tukihenkilötoimintaa ja etsivää työtä.

Hankkeessa vahvistetaan myös  työntekijöiden osaamista tunnistaa ja tavoittaa ihmiskaupan uhreja. Lisäksi uhreille tarjotaan kriisiapua.

Kansainvälisessä työssä keskitytään erityisesti konfliktien keskellä asuvien nuorten auttamiseen, jotta he pystyisivät rakentamaan kohtuullisen elämän lähellä kotiseutuaan,​eivätkä joutuisi ihmissalakuljettajien ja ihmiskaupan uhreiksi.

Oulussa tuetaan useita kohteita

10 prosenttia Yhteisvastuukeräyksen tuotosta suunnataan paikallisseurakuntien valitsemalle kohteelle.

Oulun seurakunnilla käyttöön jää 7 561,29 euroa.

Oulun seurakunnilla ei ole tänä vuonna yhteistä kohdetta, vaan jokainen seurakunta voi kohdistaa oman osuutensa haluamalleen kohteelle.

Tuiran seurakunta tukee Oulun ensi- ja turvakotia, Oulun tuomiokirkkoseurakunta, Karjasillan sekä Kiimingin seurakunnat kohdentavat tuottonsa Villa Viktorille ja Haukiputaan, Oulujoen ja Oulunsalon seurakunnat käyttävät tuottonsa oman seurakunnan diakoniatyölle.

”Oulujoella tuotto kohdennetaan vähävaraisten lapsiperheiden liikuntaan ja liikuntavälineiden hankintaan.

Kaikilla ei ole varaa hankkia esimerkiksi luistimia. Diakoniatyön kautta lapsiperhe voi pyytää avustusta liikuntavälineiden hankkimiseen”, Fedotoff kertoo.​

Julkaistu 15.6.2017

2017-06-15 14:42:01.0