Menovinkit kesäkuun vaihteeseen

Kirkot kutsuvat kesällä piipahtamaan
Kuvassa Haukiputaan kirkon alttari

Osa Oulun kirkoista on kesällä auki matkailijoita ja muita kiinnostuneita varten. Oulun tuomiokirkko (Kirkkokatu 3a) siirtyy kesän aukioloaikoihin maanantaina 29.5. Kirkko on auki päivittäin kello 10–20. Opas on paikalla aukioloaikoina. Opastettuja kierroksia järjestetään maanantaisin kello 18 ja torstaisin kello 14. Tuomiokirkon yhteydessä toimii Cafe Krypta, joka on avoinna arkisin 10–19. Tuomiokirkko on myös tiekirkko.

Haukiputaan kirkko (Kirkkotie 10) on auki tiekirkkona: avoinna tutustumista ja hiljentymistä varten 12.6.–18.8.2017. Kirkkoon pääsee arkisin kello 10–18, jolloin myös kirkon opas on paikalla.  Juhannusaattona kirkko on suljettu. Haukiputaan kirkon kellotapulissa on kahvila avoinna arkisin kello 10–18.

Kiimingin kirkko (Kirkonniementie 8) on auki tiekirkkona 3.–28.7.2017 maanantaista perjantaihin kello 10–16. Tällöin paikalla on opas. Tuiran kirkko (Myllytie 5) on auki koko kesän arkisin kello 9–16. Sisälle pääsee kirkkoherranviraston ovesta

Turkansaaren kirkko (Turkansaarentie 165) on avoinna museoalueen aukioloaikoina. Ennen juhannusta Turkansaari on avoinna 4.6. lähtien kello 10–17 (12.6. suljettu). 24.6.–13.8. museoalue on avoinna kello 10–18. Pelkästään kirkkoon pääsee pistäytymään ilman museoalueen pääsymaksua. Kirkossa on myös jumalanpalvelus joka sunnuntai. Sunnuntaina 4.6. Turkansaaressa on kansanlaulukirkko kello 12.

Muut Oulun seurakuntien kirkot ovat auki sopimuksen mukaan. Ajan voi sopia kyseisen kirkkoherranviraston kautta.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 29.5.–4.6.2017

Isä–lapsi-parkki maanantaina 29.5. kello 14–16 Kaijonharjun kirjastossa (Kalevantie 5) ja kello 17–19 Melleniustalolla (Peltolankaari 18). Isä–lapsi-parkki on Oulun seurakuntayhtymän ja Oulun kaupungin Perhepalvelun järjestämää toimintaa, joka on suunnattu isille ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen. Parkki on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, johon isät sekä isoisät voivat tulla lastensa kanssa. Ennakkoilmoittautumista ryhmään ei ole.

Yli-Iin hautausmaiden siivoustalkoot: Yli-Iin kirkonkylän hautausmaan (Leuvantie 6) siivoustalkoot maanantaina 29.5. kello 17, Jakkukylän hautausmaan (Maalismaantie 870) siivoustalkoot keskiviikkona 31.5. kello 17 ja Tannilan hautausmaan (Matkakankaantie 32) puhdistustalkoot torstaina 1.6. kello 17. Osallistujille tarjotaan talkookahvit ja makkarat.

Kevään solinaa – Karjasillan seurakunnan perhetapahtuma maanantaina 29.5. kello 18–19.30 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Ohjelmassa on Seppo Sammakon konsertti, hiljentymishetki, pientä purtavaa ja mukavaa yhteistä tekemistä (keppihevosrata, ongintaa ja kasvomaalausta). Samalla juhlitaan kerhokauden päätöstä.

Lähetystyön ilta ja lähetystyön kerhojen päättäjäiset maanantaina 29.5. kello 18 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Tule kuuntelemaan nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen hanketta Kambodžassa. Suomen Lähetysseuran lähetit Ari Muttonen ja Tapani Haapala ovat työskennelleet hankkeen parissa. Se on Tuiran seurakunnan yksi nimikkokohde.

Opastettu kirkkokierros maanantaina 29.5. kello 18–19 Oulun tuomiokirkossa (Kirkkokatu 3a). Opastetutulla kirkkokierroksella kesäopas perehdyttää Oulun tuomiokirkon taiteeseen, historiaan, vertauskuviin ja vastaa kysymyksiin kirkosta.  Kuinka korkea Oulun tuomiokirkon torni on? Kuka kirkon rakensi? Mikä on votiivilaiva? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin kirkosta vastataan opastetuilla kirkkokierroksilla maanantaisin kello 18 ja torstaisin kello 14.

Kesäillan vietto Oulujoen seurakunnan vapaaehtoisille keskiviikkona 31.5. kello 18–20 Hietasaaren leirikeskuksessa (Hietasaarentie 19). Iltaan kutsutaan kaikkia seurakunnan vapaaehtoisia ja mukana ovat myös yhtymän alueella toimivat Vapaaehtoiset arkunkantajat. Gaudiate-kuoro laulaa tilaisuudessa. Tarjolla on mukavaa iltapalaa, makkaranpaistoa, yhteislauluja, pelejä ja vapaata seurustelua.

Kesäkokkipyhis alakouluikäisille ja perheille perjantaina 2.6. kello 9–12 Palokan seurakuntakodilla (Parkettitie 3). Pyhäkoulussa kokataan yhdessä joka toinen kerta suolaista ja makeaa.

Kansanlaulukirkko sunnuntaina 4.6. kello 12 Turkansaaren kirkossa (Turkansaarentie 165). Messun toimittaa Satu Kreivi-Palosaari, ja kanttorina on Sanna Leppäniemi.

Kuva: Juho Alatalo

Julkaistu 24.5.2017