Avaran taivaan alla – helatorstaina messua vietetään Rotuaarilla

Helatorstaina 25.5. kello 10 Oulussa vietetään messua Avaran taivaan alla – Rotuaarilla. Messua ennen kuullaan urkupreludi kello 9.45.
Kuvassa Avaran taivaan alla -logo

Messun toimittavat tuomiorovasti Satu Saarinen ja lääninrovasti Juhani Lavanko. Rotuaarilla jaetaan myös ehtoollinen. Messu kestää noin tunnin, ja sen jälkeen tarjolla on munkkikahvit.

Messu on reformaation merkkivuoden päätapahtuma Oulussa ja siihen kutsutaan mukaan kaikkia oululaisia. Tapahtumalla on säävaraus: erityisen huonon sään sattuessa messu pidetään Oulun tuomiokirkossa.

Messu kansan keskelle

”Paikkana Rotuaari on oululaisille tuttu ja tärkeä. Sinne pallolle on helppo tulla olemaan, juhlimaan tai vain piipahtamaan. Avaran taivaan alla -messussa halutaan kunnioittaa reformaation perintöä tuomalla messu kansan keskelle”, kertoo Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen.

”Lutherin mukaan kristinuskon sanoma on oltava kaikkien ulottuvilla. Hän uudisti jumalanpalvelusta vaihtamalla latinan kansankieleen ja tuomalla messuun yhteisen virsilaulun. Olemme valmistelleet Rotuaarin messua nämä periaatteet mielessä”, Saarinen sanoo.

Tuomiorovasti Saarinen toivoo, että yhteinen juhla saisi paljon eri-ikäisiä uusia ja vanhoja oululaisia mukaan: "Lutherille yksi tärkeä periaate oli lähimmäisenrakkaus ja sen toteuttaminen arjessa. Meitä kutsutaan suhtautumaan armollisesti itseemme ja toinen toisiimme.”

Rotuaarilla kuullaan myös urkupreludi ja musiikkimatinea

Messua ennen kuullaan Rotuaarilla urkupreludi klo 9.45 alkaen. Urkurina on Lauri-Kalle Kallunki.

Messussa avustavat Samu Forsblom (trumpetti), Haukiputaan seurakunnan lapsikuoro ja Oulun seurakuntien kanttorikuoro. Urkurina messussa on Juha Soranta. Messun jälkeen musiikkimatineassa esiintyvät Haukiputaan seurakunnan lapsikuoro sekä Pohjankartanon yläasteen kuoro.

Rotuaarin lavalle tuodaan tapahtumaa varten Karjasillan kirkon kuoriurut.

Oulussa vain yksi päiväjumalanpalvelus helatorstaina

Oulun ev.lut. seurakuntien kirkoissa ei järjestetä muita jumalanpalveluksia helatorstaina aamulla tai päivällä.

Messubussit kuljettavat oululaisia messuun Kiimingistä Jäälin kautta, Martinnimestä Haukiputaan kirkon kautta sekä Pateniemestä, Ritaharjusta ja Kellon Kivinimestä. Kuljetuksista löytyy tietoa Oulun seurakuntien verkkosivuilta.

Erityisen huonon sään sattuessa messu pidetään Oulun tuomiokirkossa.

Julkaistu 10.5. 2017, muokattu 17.5.2017.

2017-05-22 10:52:00.0