Tommi Korpelan mystinen kutsu

Kirkko ja kaupunki -media tarjoaa mahdollisuuden päästä helppotajuisesti ja ilmaiseksi mystiikan maailman. Pidetty meditatiivinen Minuutissa mystikoksi -kirja on nyt tallennettu äänikirjaksi kaikkien kuultavaksi Kirkkojakaupunki.fi -sivulle ja SoundCloud-palveluun.
Tommi Korpelan mystinen kutsu. Kuva: Esko Jämsä

Muun muassa elokuvista Miehen työ ja Putovia enkeleitä ja Q-teatterin näyttämöltä tunnettu näyttelijä Tommi Korpela antaa äänen Minuutissa mystikoksi -teksteille.

– Ne olivat tosi kiinnostavia tekstejä ja poikkeavat siitä, mitä radiosta tulee. Ne ovat niin lyhyitä, että ne voi kuunnella kerralla, ja niin yllättäviä, että ne jäävät askarruttamaan mieltä, Korpela sanoo.

Kyseessä on englantilaisen Alan Parken kirjan One-Minute Mystic suomennettu audioversio. Parke on kirjailija, terapeutti ja retriitinohjaaja. Nuorena Parke käsikirjoitti radio- ja televisio-ohjelmia, muun muassa Sylkiäiset-satiiria. Sitten hän työskenteli pitkään Englannin anglikaanisen kirkon pappina.

– Kirjoitin kirjan kenelle tahansa, joka tahtoo syvemmän ja lempeämmän kosketuksen omaan olemassaoloonsa. Minuutillakin on väliä, Parke kertoo.

Harjoittaakseen mystiikkaa ei tarvitse Parken ajattelun mukaan suunnata kirjastoon etsimään mystikkojen kirjoituksia, vaan avata silmänsä sille, mitä ympärillä tapahtuu.

– Jokainen, joka saa meidät irrottautumaan ennakko-oletuksistamme, voi olla opettajamme. Mystiikkaa voi oppia erämaaisien niukoista lausahduksista tai katsomalla lasta, joka rakentaa hiekkalinnaa. Tai ruokakaupassa. Jos olemme avoimia, viisaus ja elämä kyllä löytävät meidät.

Kaiken kaikkiaan maaliskuussa alkaneessa sarjassa on jaksoja 90, niiden julkaisutahti on kolme viikossa. Minuutissa mystikoksi on ilmestynyt Kirjapajan kustantamana vuonna 2002. Tekstit on suomentanut kirjailija-pastori Jaakko Heinimäki.
Jo julkaistut jaksot löytyvät osoitteesta: www.kirkkojakaupunki.fi/mystikoksi
(12 tuoreinta julkaisua) tai https://soundcloud.com/kirkkojakaupunki (kaikki tähän mennessä julkaistut)

Tommi Korpelan haastattelu: Tommi Korpela johdattelee minuutissa mystikoksi
Simon Parken haastattelu: Mystiikkaa voi oppia arkisia asioita tehdessään