Jakkukylä osaksi Iin kuntaa: myös seurakuntajako muuttuu

Valtiovarainministeriö on päättänyt siirtää Oulun kaupungista niin sanotun Jakkukylän alueen osaksi Iin kuntaa. Kuntajaon muutos tulee voimaan 1.1.2018.

Kuntajaon muutos vaikuttaa myös seurakuntajakoon: ev.lut. kirkkoon kuuluvat Jakkukylän asukkaat siirtyvät Iin seurakunnan jäseniksi. Tähän saakka Jakkukylä on ollut osa Oulujoen seurakuntaa. Tämä johtuu siitä, että nykyisen lainsäädännön mukaan yhdessä kunnassa saa toimia vain yksi evankelisluterilainen seurakunta tai seurakuntayhtymä. Alueella on asukkaita noin 400, heistä ev.-lut. kirkon jäseniä on noin 350 henkilöä.

Seurakuntajakoa valmistellaan sekä Oulun seurakuntayhtymässä että Iin seurakunnassa. Oulujoen seurakunnan seurakuntaneuvosto ja Iin seurakunnan kirkkovaltuusto tulevat todennäköisesti molemmat tekemään aloitteen seurakuntajaon muutoksesta. Seurakuntajaon muutoksesta päättää Kirkkohallitus.

Jakkukylän hautausmaa siirtyy Iin seurakunnalle

Oulun seurakuntayhtymän omistuksessa oleva Jakkukylän hautausmaa jää Iin kunnan ja Iin seurakunnan alueelle. Sen vuoksi suunnitelmissa on, että Jakkukylän hautausmaa siirtyy Iin seurakunnalle.

Jakkukylän hautausmaa on ollut käytössä vuodesta 1937. Sen yhteispinta-ala on noin 0,7 hehtaaria. Hautapaikkoja on noin 600, tällä hetkellä sinne on haudattuna noin 500 vainajaa. Vuosittain Jakkukylän hautausmaalle haudataan alle kymmenen vainajaa.

Iin seurakunta järjestää elokuussa jakkukyläläisille infotilaisuuden seurakuntajaon muutoksesta. Tilaisuudessa esitellään Iin seurakunnan toimintaa ja keskustellaan jakkukyläläisten toiveista uutta seurakuntaa kohtaan.

Julkaistu 26.4.2017

2017-04-26 08:32:13.0