Hiljaisen viikon menovinkit

Hiljaisella viikolla voi piipahtaa kirkossa joka päivä
Kuvassa Oulun tuomiokirkon alttari pääsiäisväreissä.

Pääsiäistä edeltävää viikkoa kutsutaan perinteen mukaan hiljaiseksi viikoksi, sillä silloin on tarkoitus hiljentyä ja valmistautua pääsiäisen viettoon. Oulun tuomiokirkko on hiljaisella viikolla avoinna maanantaista torstaihin kello 10–19. Kirkossa on mahdollisuus henkilökohtaiseen hiljentymiseen rukousten, Raamatun tekstien ja kuvien avulla sekä keskusteluun vapaaehtoisten ja seurakunnan työntekijöiden kanssa. Iltakirkko on joka päivä kello 19.

Hiljaisella viikolla on iltakirkkoja tai hiljaisen viikon ahtisaarnoja muun muassa Haukiputaalla, Oulunsalossa, Kiimingissä, Karjasillan kirkossa ja Pyhän Luukkaan kappelissa. Ahtisaarna on pääsiäistä edeltävän ajan saarna, jonka aiheena on jokin jakso Jeesuksen kärsimyshistoriasta. Oulujoen kirkossa on maanantaista keskiviikkoon kello 19 hiljaisen viikon kärsimysnäytelmä lukupassiona eri evankeliumeiden mukaan kerrottuna.

Kiirastorstaita vietetään Jeesuksen viimeisen aterian muistopäivänä, ja silloin on messu lähes jokaisessa kirkossa. Pitkänäperjantaina kirkossa ei ole ehtoollista, vaan vietetään sanajumalanpalvelus. Kellot ja urut vaikenevat. Alttari on vähäeleinen ja liturginen väri on musta. Kukkia ei käytetä lukuun ottamatta viittä punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa. Karjasillan, Pyhän Tuomaan ja Oulunsalon kirkoissa sekä tuomiokirkossa on sanajumalanpalveluksen lisäksi kello 15 Jeesuksen kuolinhetken hartaus.

Pääsiäisyön messun jälkeen on tarjolla pääsiäisateria Haukiputaalla, Karjasillalla ja Pyhän Tuomaan kirkossa. Oulujoen seurakunnassa ja Tuomiokirkkoseurakunnassa on tarjolla brunssi pääsiäispäivän messun jälkeen.

Kaikki Oulun seurakuntien pääsiäistapahtumat löytyvät osoitteesta www.oulunseurakunnat.fi/paasiainen.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 10.4.–16.4.2017

Hiljaisen viikon virsi-ilta maanantaina 10.4. kello 19–20 Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Illan järjestävät Oulun seudun virsikuoro ja Karjasillan seurakunnan lähetystyö. Teetarjoilu kello 18.30.

Perheiden elokuvailta tiistaina 11.4. kello 18–19 Keskustan seurakuntatalon 2. kerroksessa (Isokatu 17). Hiljaisen viikon elokuvaillassa nähdään pääsiäisen tapahtumat piirrettynä elokuvana. Elokuvailta koostuu kahdesta noin 30 minuutin mittaisesta elokuvasta. Myynnissä popcornia ja pillimehua leffanaposteltavaksi. Elokuvalipun hinta 1€, popcornit 1€ ja pillimehu 0,50€.  Elokuvaillan tuotto menee Tuomiokirkon kirkkopuistoon rakennettavan lastenkirkon hyväksi.

Were you there? – hiljaisen viikon musiikki-ilta tiistaina 11.4. kello 19–20 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Sopraano Terttu Iso-ojan ja urkuri Esa Toivolan hiljaisen viikon konsertti kutsuu kulkemaan kärsivän Kristuksen mukana kohti Golgataa. Konsertissa kuullaan perinteisempää Bachin ja Merikannon musiikkia sekä Naji Hakimin ja Kaj-Erik Gustafssonin uudempia säveliä.

Oulun yliopiston ekumeeninen pääsiäishartaus keskiviikkona 12.4. kello 14 Pyhän Luukkaan kappelissa (Yliopistokatu 7). Yliopiston opiskelijat ja henkilökunta hiljentyvät pääsiäisen viettoon laulamalla paastonajan ja pääsiäisen virsiä. Hartauden toimittavat kirkkoherra (ort.) Marko Patronen ja yliopistopastori Ari Savuoja. Pääsiäisajan musiikkia esittävät Mari Karsikas, huilu, ja Pauliina Sormunen, huilu. Urut Taina Voutilainen. Hartauden jälkeen on paaston ajan kirkkokahvit seurakuntasalissa.

Kirjavirtaa Pappilassa – kirjallisuuspiiri lukevaisille keskiviikkona 12.4. kello 18–20 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Tällä kertaa käsitellään Timo Sandbergin kirjaa Mustamäki sekä Lauri Viidan Moreeni.

Varrella virren keskiviikkona 12.4. kello 18.30 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2) Tilaisuudessa lauletaan kauniita hiljaisen viikon virsiä ja samalla hiljentymään hiljaisen viikon sanoman äärelle. Tilaisuus on osa Oulun seurakuntayhtymän Varrella virren -sarjaa ja reformaation merkkivuotta. Laulattamassa on kanttori Pirjo Mäntyvaara.

Stabat Mater – hiljaisen viikon musiikki-ilta keskiviikkona 12.4. kello 19–20 Pyhän Tuomaan kirkossa (Mielikintie 3). Esiintymässä ovat Virve Karén, sopraano, Sirpa Kurra, mezzosopraano, Paulus Sipilä, kontratenori, Sinikka Ala-Leppilampi, viulu I, Henri Pigg, viulu II, Maria Saari, sello, ja Raakel Pöyhtäri, urut. Konsertissa esitetään pitkäperjantain musiikiksi sävelletyt Girolamo Abosin Stabat Mater sekä Giuseppe Tartinin Stabat Mater.

INRI-pääsiäismusikaali pitkäperjantaina 14.4. kello 20, lankalauantaina 15.4. klo 16 ja 20 sekä pääsiäispäivänä 16.4. kello 16 ja 20 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Viime pääsiäisenä ensi-iltansa saanut musikaali on täysin oululaista tuotantoa. Musikaalissa kärjistyy 2000 vuotta sitten tapahtunut brutaali teloitus ja sen vaikutus koko maailmaan. Jeesuksena esiintyy Aki Saarela, Pilatuksena Rami Mattila, Jeesuksen äidin roolissa Anu Arvola-Greus ja Juudaksena Jaakko Syynimaa. Mukana on 50-henkinen kuoro. Käsikirjoitus on Terhi-Liisa Sutisen, sävellys Outi-Maria Karppisen ja ohjaus Tuukka Myllymäen.

Kuva Sanna Krook

Julkaistu 5.4.2017