Pääsiäismusikaali Inri menee syvälle inhimillisiin tunteisiin

Inri-pääsiäismusikaali esitetään pääsiäisenä jälleen Tuiran kirkossa (Myllytie 5) Oulussa.
Kuva viime vuoden Inri-musikaalista

Viime vuonna ensiesityksen saanut musikaali oli niin suosittu, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet kirkkoon. Nyt näytöksiä on yksi enemmän. Esitykset ovat pitkänäperjantaina 14.4. kello 20, lankalauantaina 15.4. klo 16 ja 20 sekä pääsiäispäivänä 16.4. kello 16 ja 20. Esityksiin on vapaa pääsy.

Kyseessä on täysin oululaista tuotantoa oleva musikaali, joka sai alkunsa kahden naisen yhteistyöstä: Musiikkinäytelmän käsikirjoittaja ja laulujen sanoittaja on Terhi-Liisa Sutinen, Tuiran seurakunnan johtava nuorisotyönohjaaja. Musikaalin on säveltänyt oululainen opettaja ja muusikko Outi-Mari Karppinen.

Inrissä pääsiäisestä kerrotaan Pilatuksen näkökulmasta, Luukkaan evankeliumin pohjalta. Pilatus oli Juudean maaherra, joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan ja luovutti hänet ristiinnaulittavaksi.  Pääsiäismusikaali on tyyliltään sekoitus ”vakavaa ja populaaria” musiikkia.

Jeesuksena Aki Saarela, pappi Juudaksena

Musikaalin ohjaaja Tuukka Myllymäki on antanut musikaalille tänä vuonna uuden ilmeen.

”Soppaan on pantu lisää mausteita, ettei se ole viime vuodelta tuttu ja turvallinen katsojille tai tekijöilleen. Lopputulos yllättää varmasti, sillä musikaali on täynnä jännitystä ja toimintaa”, kertoo Myllymäki. ”Mutta sen lisäksi esityksessä mennään syvälle inhimillisiin tunteisiin: suru, rakkaus ja epävarmuus ovat tärkeässä roolissa. Haluan myös korostaa naisten merkityksellisyyttä Jeesuksen rinnalla.”

Täyspitkän musikaalin tekeminen vaatii valtavasti työtä. Komeaäänisenä Jeesuksena musikaalissa esiintyy tenori Aki Saarela ja Pilatuksena on Rami Mattila. Jeesuksen äidin roolissa esiintyy mezzosopraano Anu Arvola-Greus ja Juudaksena Tuiran seurakunnan pappi Jaakko Syynimaa. Lisäksi musikaalia varten on kerätty 50 hengen kuoro.

Teoksen nimi INRI tulee Pilatuksen kirjoituttamista kirjaimista Jeesuksen ristin yläpuolelle. Kirjaimet INRI tarkoittavat ”Jeesus nasaretilainen juutalaisten kuningas”.

Musikaalin valmistumista voi seurata blogissa: http://musikaali-inri.blogspot.fi/Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva: Kalle Hautamäki

Julkaistu 28.3.2017