Menovinkit viikolle 11

Renessanssi- ja barokkimusiikki kaikuvat Tuirassa
Kreettan kammarin mainosjuliste

Kreettan kammari on konserttisarja, jossa tehdään barokki- ja renessanssimusiikkia tutuksi leppoisasti jutustellen ja musisoiden. Kevään ensimmäinen konsertti on sunnuntaina 19.3. kello 15 Tuiran kirkossa (Myllytie 5). Tämä konsertti on osa Euroopan laajuista Vanhan musiikin päivän tapahtumasarjaa.

Kreettan kammarin konserteissa esitetään barokki- ja renessanssimusiikkia, ja lisäksi yleisölle kerrotaan aikakauden musiikin piirteistä ja esitettävistä sävelmistä. Mukana voi olla myös galanttia tyyliä edustavia teoksia. Esiintymässä on niin uusia paikallisia osaajia kuin tuttuja vanhan musiikin taitureita.

”Tuiran kirkko on kiva paikka soittaa. Siellä on hyvä akustiikka, ja tila on muutenkin kaunis. Lisäksi toivomme, että sijainti asuinalueen keskellä houkuttelisi mukaan myös ihmisiä, jotka eivät muuten käy kirkossa”, kertoo Oulun Seudun Vanha Musiikki ry:n puheenjohtaja Johanna Leponiemi.

Leponiemen mukaan vanha musiikki puhuttelee kaiken ikäisiä kuulijoita. Renessanssi- ja barokkimusiikin teokset ovat usein lyhyitä, joten lapsetkin jaksavat hyvin kuunnella niitä. Musiikki on rakenteeltaan mielenkiintoista ja yllättävääkin.

Sunnuntain 19.3. konsertissa esiintyvät Pekka Elsilä, traverso, Riikka Vuorijärvi, mezzosopraano, Sinikka Ala-Leppilampi, barokkiviulu, Marko Jouste, barokkikitara, Kari Suvilehto, luuttu, ja Kati Valkama, gamba. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Käsiohjelman hinta on 10 / 5 €. Konserttisarja järjestetään yhteistyössä Tuiran seurakunnan ja Oulun Seudun Vanha Musiikki ry:n kanssa.

Oulun ev.-lut. seurakuntien menovinkit 13.3.–29.3.2017

Talvitapahtuma maanantaina 13.3. kello 17.30–19.30 Maikkulan yläkoulun pihalla (Jatulikivenkatu 3). Koko perheen talvitapahtumassa on mäenlaskua, luistelua, grillimakkaraa ja mehua sekä ohjattu liikunnallinen tuokio kello 18. Yhteisvastuutapahtuman järjestävät Maikkulan suuralueen asukasyhdistys, MLL ja Karjasillan seurakunta.

Raamattuluentosarja pääsiäisen tapahtumista Pyhän Andreaan kirkossa (Sulkakuja 8). Luennoimassa on evankelista Ilkka Puhakka.  Keskiviikkona 15.3. kello 18 Jeesuksen tulo Jerusalemiin – "Miten tämä mies uskaltaa toimia noin!", torstaina 16.3. kello 18 Torstai-illan ateria – leipä, joka muutti maailman, perjantaina 17.3. kello 18 Getsemane - kovin taistelu ja kello 19.30 Kuka tuomitsi Jeesuksen oikeudenkäynnin – rekonstraatio sekä lauantaina 18.3. kello 16 Golgata ja ylösnousemus ja kello 18 Pietari – aina mukana. Luentosarjan järjestävät Karjasillan seurakunta ja Majakkatiimi.

Varrella virren -ilta keskiviikkona 15.3. kello 18.30–19.30 Keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17). Illassa tutustutaan virsikirjan vanhempiin ja uudempiin virsiin. Virsimatkaa uuden lisävihkon virsien parissa tekee nuorisomuusikko Esa Rättyä, kirkkomuusikko Taina Voutilainen, Sarastus-lauluryhmä, Pauliina Sormunen, huilu, Iina Palokangas, piano, ja lyömäsoittaja Mikko Kiiveri.

Konsertti "...sillä annoit laulun kielelleni" keskiviikkona 15.3. kello 19 Oulunsalon kirkossa (Uhrikirkonkuja 2). Sopraano Terttu Iso-Oja ja pianisti Kirill Kozlovski juhlistavat konsertilla 100-vuotiasta Suomea täysin kotimaisella ohjelmistolla. ”…sillä annoit laulun kielelleni” -konsertti pitää sisällään harvemmin kuultuja suomen- ja ruotsinkielisiä hengellisiä liedsävellyksiä muun muassa Sibeliukselta, Melartinilta ja Saariaholta. Kozlovski soittaa pianosoolona Kuulan Lampaanpolskan. Vapaa pääsy. Ohjelmamaksu 5 € Oulunsalon seurakunnan musiikkityön hyväksi.

Jumalasta kaikki lähtee -keskustelusarja torstaina 16.3.2017 kello 18 Pysäkillä (Kauppiaantie 5). Kahdeksan kerran keskustelusarjassa pohditaan Jumalaan ja maailmaan liittyviä kysymyksiä. Kokoontumiskerrat ovat 16.3., 23.3., 30.3., 20.4., 27.4., 4.5., 11.5. ja 1.6. Taustamateriaalina käytetään Kati Kamppaisen vihkosta, jonka saa paikan päältä.

EU-ruokakassien jako perjantaina 17.3. kello 9.30–17 Oulunsalon seurakunnan Toimitalossa (Vattukuja 2). Ruoka-apu on tarkoitettu oulunsalolaisille vähävaraisille perheille ja yhden hengen kotitalouksille. Jos ruokakasseja jää, niin loput jaetaan tiistaisin diakonian aamupuurolla kello 9–10 seurakunnan monitoimitilassa Pysäkillä (Kauppiaantie 5). Ruoka-apua rahoittaa Euroopan unionin Vähävaraisimmille suunnatun eurooppalaisen avun rahasto. Rahaston tavoitteena on edistää sosiaalista yhteenkuuluvuutta Euroopan unionissa ja vähentää köyhyydessä ja syrjäytymisvaarassa elävien ihmisten määrää. Jakelu tapahtuu yhteistyössä Oulunsalon SPR:n kanssa.

Tuomasmessu lauantaina 18.3. kello 18 Kastellin kirkossa (Töllintie 38). Maaliskuun Tuomasmessun aiheena on Jeesus, pahan vallan voittaja, ja erityisteemana Saamen kansa. Messun liturgina Mirjami Dutton, saarnaa saamelaistyön pappi Erva Niittyvuopio ja ehtoollisella avustavat Eine Rautiainen ja Jorma Laapotti. Musiikissa saameksi laulavat Annukka Hirvasvuopio-Laiti ja Taina Voutilainen sekä Sarastus-kuoro.

Tornion kaupunginteatterin esitys Markuksen evankeliumi sunnuntaina 19.3. kello 14–16 Keskustan seurakuntatalossa (Isokatu 17). Markuksen evankeliumi on lyhin, mutta toiminnallisin Uuden testamentin neljästä evankeliumikirjasta. Pauli Mahlamäki tulkitsee vähäeleisesti ja uskottavasti evankeliumin kymmenet historialliset henkilöt. Ohjelmamaksu on 5 €, ja väliajalla on kahvila Yhteisvastuun hyväksi. Esityksen kesto on kaksi tuntia sisältäen väliajan.

Julkaistu 9.3.2017

Thu Mar 09 12:03:01 EET 2017