Isä–lapsi-parkista rentoa vertaistukea isyyteen

Oulun seurakunnat ja Oulun kaupunki järjestävät yhteistyössä Isä–lapsi-parkki kokoontumisia viikoittain.

Kuvassa poika tekee kuperkeikan.

Parkit ovat isille ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen tarkoitettuja kohtaamispaikkoja.Tavoitteena on tarjota rentoa vertaistukea ja mahdollistaa isän ja lasten vuorovaikutusta yhteisellä ajalla.

Isä–lapsi-parkit kokoontuvat maanantaisin kello 14–16 Kaijonharjun kirjastossa (Kalevalantie 5) ja kello 17–19 Mellenius-talossa (Peltolankaari 18 A) sekä keskiviikkoisin klo 17–19 Haukiputaalla Simppulankartanon avoimessa päiväkodissa (Simpuntie 11).

Parkissa  vietetään vapaa-aikaa keskustellen ja yhdessä ollen. Ohjaajia on paikalla kaksi, jotta isillä on mahdollisuus keskustella rauhassa mieltä askarruttavista asioista. Lapsille taas on tilaa temmeltää ja leikkikaluja viihdykkeeksi.

Isä–lapsi-parkissa edetään ilman suunniteltua ohjelmaa. ”Kantava perusidea on se, että tänne on helppo tulla. Etukäteen päätetty ohjelma voi karsia tulijoita. Tämän vuoksi parkkeihin ei tarvitse myöskään ilmoittautua etukäteen”, kertoo toiminnan vetäjä, Oulun seurakuntien lapsi- ja perhetyön diakoni Kari Rekilä.

Parkki tarjoaa äidille oman hengähdyshetken

”Parkkitoiminta on koko perheelle hyödyksi: Isät saavat vertaistukea kokoontumisissa ja samalla viettävät aikaa lastensa kanssa. Äidit taas saavat arvokasta omaa aikaa, kun muu perhe on parkissa”, kuvailee Rekilä.

Isoisätkin ovat tervetulleita kokoontumisiin lastenlasten kanssa.  ”Toivomme, että kokoontumisiin tulisi enemmän vaareja mukaan. Olisi rikkaus saada perheen monta sukupolvea paikalle”, toteaa Rekilä.

Parkkitoiminta aloitettiin vuonna 2011, ja se on vuodesta toiseen vetänyt niin uusia kuin vakituisia kävijöitä. Kolmas ja uusin parkki aloitti Haukiputaalla viime syksynä.  Lisätietoa löytyy osoitteesta www.isalapsiparkki.netLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuva Sanna Krook

Julkaistu 16.2.2017